Öppna jämförelser av socialtjänst
Om öppna jämförelser
Öppna jämförelser gör det möjligt att jämföra och analysera olika kvalitetsaspekter inom socialtjänsten. De kan vara ett stöd för huvudmän och utförare i arbetet med att förbättra sina verksamheter. Jämförelserna kan också användas för nationell uppföljning av trender.
Öppna jämförelser för socialtjänsten publiceras årligen. I kalendariet finns mer information om när öppna jämförelser publiceras.
Kalendarium för öppna jämförelser
Det här innehåller öppna jämförelser av socialtjänst
De öppna jämförelserna innehåller kvalitetsindikatorer, välfärdsindikatorer och nyckeltal som på olika sätt belyser kvalitet och förutsättningar inom socialtjänstens olika verksamhetsområden.
Indikatorerna tas fram av Socialstyrelsen. De grundas i tillgänglig kunskap, anger en önskvärd riktning och är relevanta för verksamheterna de berör.
Före år 2023 fanns främst kvalitetsindikatorer för respektive område. Under åren 2023–2025 pågår ett utvecklingsarbete inom öppna jämförelser där välfärdsindikatorer och nyckeltal successivt införs för de områden inom socialtjänsten som Socialstyrelsen tar fram öppna jämförelser för.
Mer information om bakgrunden till utvecklingsarbetet inom öppna jämförelser finns att läsa om i rapporten Öppna jämförelser i utveckling.
Så här redovisas resultaten i öppna jämförelser
Resultaten av de öppna jämförelserna redovisas i Excelfiler för respektive område. Filerna innehåller uppgifter på kommun-, läns- och riksnivå. Inom några områden finns även jämförelser för olika verksamheter.
Uppgifterna presenteras i tabeller och möjliggör jämförelser över tid samt med andra kommuner, län och riket. Till resultaten finns även analysstöd, bland annat i form av indikatorbeskrivningar.
Till redovisningen av resultaten hör också en metodbeskrivning som bland annat innehåller information om den enkätundersökning som kvalitetsindikatorerna baseras på.
Öppna jämförelser baseras på enkäter, register och statistik
Indikatorer och nyckeltal i öppna jämförelser av socialtjänst baseras dels på enkätundersökningar som är riktade till kommuner, verksamheter och brukare, dels på register och statistik från olika myndigheter.
Vill din kommun delta i utvecklingen av öppna jämförelser?
Socialstyrelsen arbetar ständigt med att utveckla öppna jämförelser för att indikatorer och nyckeltal ska vara så användbara som möjligt. Kommuner och verksamheter får gärna delta i utvecklingen. Idéer och förslag kan skickas till oj-socialtjanst@socialstyrelsen.se.
Användarpaneler bidrar i utvecklingen av öppna jämförelser
Sedan våren 2024 anordnar Socialstyrelsen användarpaneler som ska träffas två gånger per år för att diskutera utvecklingen av öppna jämförelser. I användarpanelerna sitter representanter från åtta kommuner under två år. Hälften av representanterna byts ut varje år. Socialstyrelsen bjuder årligen in samtliga kommuner att lämna en intresseanmälan om deltagande i användarpanelerna.
Vårens användarpaneler
Under våren 2024 genomförde Socialstyrelsen två användarpaneler inom området äldreomsorg och två användarpaneler inom området barn och unga. För båda dessa områden genomfördes en användarpanel med stora kommuner och en med små kommuner. Temat för vårens användarpaneler var välfärdsindikatorer och nyckeltal samt hur resultaten av öppna jämförelser redovisas i Excelfilerna.
Höstens användarpaneler
Nästa gång som användarpaneler genomförs är under hösten 2024. Då är temat användarstöd.
Socialstyrelsen kommer vid dessa tillfällen även återkoppla till kommunerna om hur myndigheten arbetat med de synpunkter och förslag som framkom under vårens användarpaneler.
Relaterade publikationer
Rapport
I denna rapport presenteras en sammanställning av hur Socialstyrelsen har arbetat med att förbättra jämställdhetsperspektivet i öppna jämförelser av socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård under våren 2016 till och med våren 2017. Syftet är att stimulera till verksamhetsutveckling i kommunerna.