Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer om kakor

Tillgänglighet i hälso- och sjukvården

Sverige behöver stärka tillgången till vården. Som patient ska man kunna känna sig trygg med att få vård i tid. På den här sidan finns information och stöd för hur regioner på olika sätt kan öka patienternas tillgänglighet till vården.

Socialstyrelsen arbetar mot målet att bidra till balans mellan patientens behov och vårdens kapacitet. Det gör vi för att patienten ska få en god och jämlik vård i rätt tid, inom ramen för vårdgarantin.

I arbetet involverar vi regionerna där vi kombinerar vår kunskap om hälso- och sjukvårdssystemet med regionernas praktiska erfarenhet. Det handlar om allt från att hitta nya sätt för kompetensförsörjning och smarta planeringsverktyg, till att vara tydliga med hur många vårdplatser som behövs i varje region.

Plan för arbetet

Rapport
Socialstyrelsens plan för arbetet med tillgänglighet och vårdkapacitetArtikelnummer: 2024-11-9312|Publicerad: 2024-11-29

Vårt utvecklingsarbete

Systemperspektiv på tillgänglighetsområdet

Socialstyrelsen har flera parallella regeringsuppdrag om tillgänglighet som handlar om att utveckla, stödja och stimulera i frågor om väntetidsdata, vårdplatser och vårdplatsdata, vårdförmedling, produktions- och kapacitetsplanering och kapacitetsstyrning samt dialog och uppföljning. Vidare har Socialstyrelsen uppdrag inom kompetensförsörjningsområdet, såsom exempelvis det nationella planeringsstödet (NPS).

Socialstyrelsen samordnar arbetet mellan myndighetens parallella uppdrag och även med andra närliggande arbeten på myndigheten, som exempelvis God och nära vård. Samordningen inom myndigheten och med centrala aktörer inom tillgänglighetsområdet syftar såväl till att åstadkomma ett systemperspektiv på tillgänglighetsområdet som till effektivare arbetssätt och minskad administrativ börda för målgrupperna, såsom regionerna.

Socialstyrelsen arbetar mot ett gemensamt övergripande mål för tillgänglighet, vilket innebär att bidra till balans mellan behov och kapacitet så att patienterna får en god och jämlik vård i rimlig tid, inom ramen för vårdgarantin.

Stödjande dialoger

Socialstyrelsen för dialoger med regionerna för att stödja utvecklingsarbetet. Fokus är framtida utveckling, gemensamma utmaningar och dela lärande exempel.

På sidan Stödjande dialoger om hälso- och sjukvårdens tillgänglighet finns ett urval av lärande exempel från de dialoger vi har genomfört.

Riktvärden för antal vårdplatser

I rapporten lämnar Socialstyrelsen förslag på riktvärden för genomsnittlig beläggningsgrad och för antalet vårdplatser på kort respektive medellång sikt. Det rör specialiserad vård på nationell och regional nivå. Regionerna behöver sedan planera vårdplatser mer detaljerat.

Rapport
Riktvärden för beläggningsgrad och vårdplatser, samt fortsatt arbeteArtikelnummer: 2023-5-8573|Publicerad: 2023-05-31

Plan för att minska behovet av vårdplatser

Slutrapporten visar att det idag råder brist på disponibla vårdplatser i en majoritet av regionerna. Uppdaterade riktvärden i rapporten visar att bristen är cirka 2 230 disponibla vårdplatser för år 2023.

Planen innehåller förslag till insatser som minskar bristen på disponibla vårdplatser. Eftersom insatserna kan förväntas få effekt olika snabbt är det viktigt att arbete sker parallellt inom planens områden. Varje region och kommun behöver avgöra vilka specifika insatser som är mest angelägna att fokusera på utifrån sina behov och förutsättningar.

I rapporten Riktvärden för beläggningsgrad och vårdplatser ovan, finns en beskrivning av metoden för hur riktvärdena har beräknats.

Delrapport
På väg mot en nationell plan för att minska bristen på vårdplatserArtikelnummer: 2023-10-8814|Publicerad: 2023-10-31

Produktions- och kapacitetsstyrning

Socialstyrelsen har tagit fram stöd som riktar sig till er som vill effektivisera produktions- och kapacitetsstyrning inom en region eller verksamhet. 

Du kan läsa mer på sidan Stöd för produktions- och kapacitetsstyrning.

Nationell vårdförmedling

Nationell vårdförmedling innebär att väntande patienter erbjuds vård hos en annan vårdgivare med ledig kapacitet eller kortare väntetider – oavsett var denna vårdgivare bedriver sin verksamhet. Enligt lag ska vårdgivare erbjuda patienten vård hos en annan vårdgivare när vårdgarantins tidsgränser inte kan uppfyllas. Nationell vårdförmedling är ett av flera verktyg för att förbättra vårdens tillgänglighet.

Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten har tagit fram en plan för nationell vårdförmedling. Aktiviteterna i planen ska bidra till ett mer effektivt och välfungerande arbete med nationell vårdförmedling. Förslaget innehåller totalt 16 statliga insatser bland annat att ta fram strukturer för ökad samverkan mellan regionerna, stärkt stöd till patienter och digitalt stöd för att hitta vårdgivare med ledig kapacitet eller kortare väntetider. Myndigheterna kommer att följa upp arbetet med planen under kommande år.

Parallellt arbetar Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten med ett närliggande uppdrag som syftar till att genomföra insatser som stödjer och stärker patienters möjlighet att få vård hos andra vårdgivare med kortare väntetider. Detta uppdrag slutredovisas i juni 2025.

När patienten får vård i en annan region, till exempel genom nationell vårdförmedling, kallas det för utomlänsvård. Socialstyrelsen har tagit fram statistik över utomlänsvård. Statistiken omfattar dock mer än den utomlänsvård som sker i syfte att uppfylla den nationella vårdgarantin. Det kan med andra ord finnas andra orsaker till att patienten får vård någon annanstans än i sin hemregion.

Statistik om patienter som får vård i en annan region 

Slutrapport
Förslag till en nationell plan för nationell vårdförmedlingArtikelnummer: 2025-3-9494|Publicerad: 2025-04-02
Delrapport
Nationell plan för nationell vårdförmedling – DelredovisningArtikelnummer: 2024-3-8999|Publicerad: 2024-03-27

Statistik om tillgänglighet

Socialstyrelsen följer och visar tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Syftet är att bidra med kunskap om läget, till exempel med hjälp av statistik som används i dialoger med regioner. Det här diagrammet är ett exempel. Det visar hur många som väntar på att få komma till specialiserad vård.

På sidan Statistik om tillgänglighet i hälso- och sjukvård finns fler diagram.

Genomförda och väntande på första besök och operation/åtgärd

Skillnad mellan antal genomförda och väntande på första besök och operation/åtgärd i specialiserad vård från 2021 och framåt. Inkluderar patientvald väntan och medicinskt orsakad väntan.

Måttenhet: Antal

Diagram

Diagram med upp till 2 serier. När det finns flera serier kan du välja vilka som ska visas eller döljas i reglage efter diagrammet.
Skillnad mellan antal genomförda och väntande på första besök i specialiserad vård från 2017 och framåt. Den stående axeln visar antal och den liggande axeln visar månad och år.
Diagrammet visar Spann: 130173 till 550869.
Slut på interaktivt diagram

Uppföljningsmodell

Sedan januari 2021 registreras data enligt en ny uppföljningsmodell för specialiserad vård. Därför går det inte att göra jämförelser med tidigare år.

Senast uppdaterad:
Publicerad: