Nationella kompetensmål
Syftet med kompetensmålen
Syftet med de nationella kompetensmålen är att bidra till
- en god och säker vård genom ökad kompetens och stärkt utbildning och fortbildning om patientsäkerhet
- att skapa en helhetssyn på patientsäkerhet som kunskapsområde
- att möjliggöra en samsyn kring vilka kompetensmål medarbetare och de som har ledningsansvar på olika nivåer och med olika befattningar inom hälso- och sjukvården behöver nå under sin grundutbildning och fortbildning.
Tillhörande dokument och bilagor
Användning av kompetensmålen
Kompetensmålen är utformade för att användas när utbildning och fortbildning i patientsäkerhet tas fram för
- yrkesverksamma i organisationer som bedriver hälso- och sjukvård
- studenter som utbildar sig till ett yrke inom hälso- och sjukvård.
Kompetensmålen kan även vara ett stöd i det systematiska patientsäkerhetsarbetet. De kan också användas vid planering av individers och personalgruppers kompetensutveckling.
Målgrupper för kompetensmålen
De nationella kompetensmålen vänder sig till den som har en roll i planering, utformning och genomförande av utbildning och fortbildning i patientsäkerhet. Det kan handla om personer
- i verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård, exempelvis regioner, kommuner, offentliga och privata vårdgivare
- i utbildningsorganisationer på gymnasial, grund eller avancerad nivå
- som ansvarar för kompetensutveckling för olika personalgrupper inom organisationer som bedriver hälso- och sjukvård
- som ansvarar för och arbetar med systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Om kompetensområden och kompetensmål
I begreppet kompetens ingår de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som en individ behöver i sitt yrkesutövande. Kompetensmålen är indelade i 15 kompetensområden. Kompetensområdena beskriver de olika delarna av kunskapsområdet patientsäkerhet. Tillsammans utgör de en helhet.
I varje kompetensområde finns kompetensmål. Kompetensmålen anger tre typer av kompetenser:
- teoretisk ämneskunskap
- kunskap om arbetssätt eller metoder
- färdigheter och förhållningssätt.
Målgrupper för utbildning och fortbildning
Det finns flera övergripande målgrupper, där kompetensmålen kan ge stöd och vägledning när utbildning och fortbildning i patientsäkerhet tas fram. Inom varje grupp finns flera olika personalkategorier med delvis olika kompetensbehov. Exempel på målgrupper är
- politiker, chefer på strategisk nivå, beslutsfattare och företrädare för vårdgivare och huvudmän
- verksamhetschefer, enhetschefer och andra verksamhetsnära chefer
- centrala och lokala patientsäkerhetsfunktioner
- legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal och de som studerar till ett legitimationsyrke
- icke-legitimerad vårdnära hälso- och sjukvårdspersonal, inklusive studenter
- centrala stödfunktioner, exempelvis personer som arbetar med personalfrågor. ekonomi och inköp, juridik, IT, kommunikation, produktionsstyrning
- lokala stödfunktioner, exempelvis medicinska vårdadministratörer och personer som arbetar inom vårdnära service så som lokalvård, patienttransporter och kökspersonal.
Bakgrund till de nationella kompetensmålen
För en säker hälso- och sjukvård inklusive tandvård i kommuner och regioner behövs kompetens om patientsäkerhet på alla nivåer. Det gäller hälso- och sjukvårdspersonal, personer som arbetar i hälso- och sjukvårdens stödfunktioner, chefer och ledare samt politiker och andra beslutsfattare.
Socialstyrelsen har i uppdrag av regeringen att samordna och stödja patientsäkerhetsarbetet i Sverige. I Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet 2020 till 2024 – Agera för säker vård lyfts kunskap och kompetens som en grundläggande förutsättning för säker vård.
Att stärka utbildning inom patientsäkerhet är en av de nationella åtgärderna i handlingsplanen. Kompetensmålen har tagits fram inom ramen för Socialstyrelsens arbete med att genomföra handlingsplanen.