Dela upp jobbet i äldreomsorgen – en bra idé?
Allt fler kommuner delar upp arbetsuppgifter mellan olika personalkategorier inom äldreomsorgen, så kallad arbetsdifferentiering, som ett sätt att hantera kompetensförsörjningen. Samtidigt saknas forskning om vilka effekter det kan få, så det finns skäl att skynda långsamt. Genom att fler kommuner och verksamheter utvärderar sina initiativ kan kunskapen om arbetsdifferentiering och dess effekter successivt byggas upp.
Våga prova nytt, men utvärdera.
Emanuel Åhlfeldt, utredare på Socialstyrelsen, uppmanar kommuner och verksamheter att noga utvärdera olika typer av satsningar, till exempel gällande differentiering. Han tipsar också om Socialstyrelsens utvärderingsstöd som ger vägledning under hela utvärderingsprocessen.
Hälften av kommunerna ska införa arbetsdifferentiering
Det visar en lägesbild från hösten 2024. Socialstyrelsens nationella kompetenscentrum för äldreomsorg har en panel med representanter från 142 kommuner, som regelbundet svarar på kortare enkäter från oss. Denna gång om arbetsdifferentiering.
Ett urval av resultaten från lägesbilden:
Se hela Lägesbilden – Arbetsdifferentiering inom äldreomsorgen, december 2024
Till din hjälp...
Vill du lära dig mer? Eller har ni redan ett pågående projekt som ni vill utvärdera? Här finns både verktyg för utvärdering och möjlighet att fördjupa dig. Du kan också ta del av exempel från verksamheter som har testat differentiering som arbetssätt, och dela med dig av dina egna tankar och erfarenheter på LinkedIn.
Utvärderingsstöd
Socialstyrelsens arbete med kompetensförsörjning
Socialstyrelsen bidrar genom att stötta beslutsfattare, chefer och medarbetare:
- med kunskap om styrning och ledning, samt kompetensutveckling, för att behålla och stärka personalen i äldreomsorgen
- med analyser och stöd om bland annat nya arbetssätt och digitala lösningar
- med kunskap om förebyggande arbete, för att skjuta upp äldre personers behov av vård och omsorg.
Allt detta gör vi genom att lyfta fram aktuell forskning och beprövad erfarenhet.