Litet barn leker klapplek med äldre kvinna.

Att stötta familjer där en förälder har intellektuell funktionsnedsättning

Publicerad:
I familjer där en förälder har en intellektuell funktionsnedsättning kan både barn och föräldrar behöva praktiskt och individanpassat stöd på olika sätt. Därför har Socialstyrelsen tagit fram ett kunskapsstöd om hur socialtjänsten kan stötta familjer där en förälder har intellektuell funktionsnedsättning.

Hos socialtjänsten finns många gånger en osäkerhet kring hur en förälders intellektuella funktionsnedsättning påverkar familjens vardag och förmågan att ge barnet en trygg uppväxt. Det kan vara svårt att avgöra vilka stödinsatser som bäst möter familjens behov.

Kunskapsstödet syftar till att ge socialtjänsten grundläggande kunskaper för att kunna identifiera och möta föräldrarna på ett professionellt sätt. Det handlar bland annat om vilka konsekvenser funktionsnedsättningen kan ge i vardagen, vilka andra faktorer som påverkar situationen och hur socialtjänsten kan möta föräldrarna på bästa sätt.

Viktigt med samarbete

Samarbete mellan socialtjänsten och andra är viktigt eftersom stödet kan se olika ut. I vissa fall riktas stödinsatserna direkt till föräldrarna, i andra fall till barnen. Det kan också handla om att stötta barn och föräldrar i umgänge om barnet blir placerat. Eftersom det ofta är olika delar av kommunen som utreder och ansvarar för stöd till barn respektive vuxna behövs ett samarbete runt familjen.

− Alla föräldrar har styrkor och svagheter, så är det också för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det är mycket annat än själva funktionsnedsättningen som påverkar föräldraskapet. Socialtjänsten kan bli bättre på att ge anpassad information, skapa trygga möten och ge individanpassat stöd, säger Ylva Branting, utredare på Socialstyrelsen.

Sex tips från kunskapsstödet

1. Se familjen i sitt sammanhang.

2. Minska föräldrarnas stress exempelvis genom praktiskt stöd - så de kan ägna sig åt att vara föräldrar.

3. Informera barnet om förälderns svårigheter.

4. Ge stödinsatser under lång tid till de barn och familjer som har behov.

5. Följ upp stödet ofta. Med barnets utveckling följer nya utmaningar.

6. Samverka mellan de delar av socialtjänsten som arbetar med stöd och skydd för barn och unga och de som ger stöd till vuxna med funktionsnedsättning.