Strategiskt, långsiktigt och kontinuerligt följa upp och föra dialog om hälso- och sjukvårdens tillgänglighet

Uppdraget avser att genomföra årliga dialoger med regionerna med hjälp av expertkompetens som uppdraget ställer krav på. Syftet är att stödja och stimulera regionernas utvecklings- och förändringsarbete för bättre tillgänglighet genom att öka intresset för lärande och stärka drivkrafterna till förändring. Vidare avses att utveckla en samlad uppföljning som kan användas som underlag för de årliga dialogerna och för löpande dialoger med regionerna, som omfattar att följa och analysera:

  • utvecklingen av väntetider och vårdköer inom primärvården och den specialiserade vården, inklusive barn- och ungdomspsykiatrin. Uppföljningen ska bl.a. beakta vårdgarantins tidsgränser och faktorer som kön, ålder och diagnos, samt beskriva utvecklingen av väntetider och köer inom olika vårdområden och regioner.
  • den kommunala hälso- och sjukvården,
  • patienternas erfarenheter och upplevelser kring väntetider efter genomförda besök eller behandling,
  • utvecklingen av belagda och disponibla vårdplatser,
  • överenskommelsen om ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2023.

Avrapportering

Uppdraget delredovisades i oktober 2022, i mars 2023 och i mars 2024, och planeras att slutredovisas senast den 31 maj 2025,

Ansvarig utredare

Rebecca Mosson (Enheten för tillgänglighet och kompetensförsörjning)
Senast uppdaterad:
Publicerad: