Kartlägga, identifiera åtgärder och lämna förslag för att skapa en trygg arbetsmiljö för ambulanspersonal
Socialstyrelsen ska kartlägga, identifiera åtgärder och lämna förslag för att skapa en trygg arbetsmiljö för ambulanspersonal. Kartläggningen ska omfatta hot och våld mot ambulanspersonal i verksamheter som bedrivs i såväl offentlig som privat regi. Den ska ge kunskap om vad som bidrar till att skapa en otrygg arbetsmiljö för ambulanspersonal relaterat till hot och våld. Uppgifter om hur förekomsten av hot och våld mot ambulanspersonal ser ut; vilka som står för utövandet samt hur och i vilka situationer det förekommer ska inkluderas.
Socialstyrelsen ska utifrån kartläggningen identifiera:
- ändamålsenliga åtgärder för att skapa en trygg arbetsmiljö och motverka att ambulanspersonal utsätts för hot och våld
- vilka verktyg som ambulanspersonal behöver för att kunna hantera sådant som skapar en otrygg arbetsmiljö, så som oförutsedda hotfulla situationer, som t.ex. kan uppstå i möte med patienter.
Socialstyrelsen ska samverka med Polismyndigheten när uppdraget utförs och information och synpunkter ska också inhämtas från Arbetsmiljöverket, SOS Alarm, professionsorganisationer, regioner och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
I uppdraget ingår att göra en konsekvensanalys av eventuella förslag som lämnas. Om förslagen påverkar den kommunala självstyrelsen ska de särskilda överväganden som gjorts i enlighet med 14 kap. 3 § regeringsformen redovisas. Redovisningen av uppdraget ska innehålla kostnadsberäkningar av samtliga förslag som lämnas. Socialstyrelsen ska även redogöra för etiska, tekniska och rättsliga analyser av förslagen.
Avrapportering
Uppdraget redovisas senast den 30 maj 2025.
Ansvarig utredare
Anders Nordlund (Enheten för utvärdering av hälso- och sjukvården)
Publicerad: