Medicinska födelseregistret – föreskrifter och utveckling
Inrapportering till hälsodataregister regleras genom föreskrifter
Socialstyrelsen utfärdar föreskrifter om uppgiftsskyldighet till de hälsodataregister som myndigheten förvaltar.
Föreskrifterna specificerar:
- vilka uppgifter som ska rapporteras in
- vem som ska rapportera in (uppgiftsskyldigheten)
- hur inrapporteringen ska ske (tekniska specifikationer)
- när inrapportering ska ske (hur lång tid efter vårdtillfället)
- med vilken frekvens inrapportering ska ske.
Inrapporteringen till Medicinska födelseregistret styrs i nuläget genom journalblanketter för mödrahälsovården och förlossningsvården som har utformats av Socialstyrelsen. De beslutade föreskrifterna ersätter blanketterna och reglerar uppgiftsskyldigheten för huvudmän som bedriver verksamhet inom dessa områden.
Föreskrifterna har varit ute på remiss
Förslaget till föreskrifter har varit ute på remiss till berörda aktörer, som har lämnat synpunkter på föreskrifternas slutliga utformning och innehåll.
När träder föreskrifterna i kraft?
Föreskrifterna träder i kraft den 1 juli 2025.
Om ni inte har ett MHV-id eller FV-id
I föreskrifterna HSLF-FS 2024:5 specificeras att HSA-id ska användas för att identifiera var vården har utförts. I de fall HSA-id inte finns behöver Socialstyrelsen därför ta fram ett MHV-id respektive FV-id. För att ta fram denna uppgift behöver vi följande uppgifter om organisationen:
- Region
- Organisationens namn
- Organisationsnummer
- Adress, postnummer och ort
- Telefonnummer och e-post till organisationen
- Vårdtyp (MHV, FV, FV-hemförlossning)
- Vårdform (privat, offentlig).