Dödsorsaksregistret
Fler letar efter information om:
Syftet med registret
Syftet med registret är att kunna beskriva dödsorsaker och följa dödlighetens utveckling i Sverige. Uppgifterna kan användas för att svara på frågor så som:
- Hur många dödsfall, i specifika dödsorsaker, kunde ha undvikits under ett visst år?
- Hur ser utvecklingen av antalet döda i lungcancer ut över tid?
- Finns det regionala skillnader i dödsorsaker?
Det här innehåller Dödsorsaksregistret
Dödsorsaksregistret innehåller uppgifter om samtliga dödsfall som inträffat i Sverige. Dit räknas också de dödsfall där personen inte var folkbokförd i Sverige vid tidpunkten för dödsfallet. Dessa dödsfall inkluderas i registret drygt 1,5 år efter övriga dödsfall. Dödfödda ingår inte i registret.
Tidigare har dödsorsaksregistret uppdaterats en gång om året, men från och med februari 2023 uppdateras registret varje månad för användning i myndighetens statistikproduktion och även för utlämning till registerbaserad forskning.
För full förteckning av alla variabler se variabelförteckningen.
Vi lämnar inte ut uppgifter om dödsorsak
Om du vill få uppgifter om ett specifikt dödsfall ska du vända dig till den sjukvårdsinrättning som har utfärdat dödsorsaksintyget. Vi lämnar inte ut uppgifter till anhöriga.
Rättslig reglering av registret
Inlämnande av uppgifter till dödsorsaksregistret regleras av begravningslagen (1990:1144) och begravningsförordningen (1990:1147).
Så rapporterar du in till registret
Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset lämnas till Skatteverket och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget skickas till Socialstyrelsen.
Rapportera till Dödsorsaksregistret
Statistik baserat på dödsorsaksregistret
- Årlig statistik om dödsorsaker
- Ta fram statistik i vår databas
- Beställa data och statistik från Dödsorsaksregistret
- Beställa data från våra register för forskningsändamål