Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning, LSS

Här kan du jämföra kommunernas, socialförvaltningarnas och stadsdelsområdenas arbete inom området stöd till personer med funktionsnedsättning, LSS. Målet med jämförelserna är att de ska bidra till verksamhetsförbättringar som kommer brukarna till gagn.

Öppna jämförelser av socialtjänst innehåller indikatorer och nyckeltal som på olika sätt belyser kvalitet och förutsättningar inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Jämförelserna kan bland annat användas för att följa upp och utveckla verksamheterna genom att bidra med underlag till uppföljning och visa utvecklingen över tid. De möjliggör också jämförelser med andra kommuner eller verksamheter med liknande förutsättningar.

Jämförelserna riktar sig främst till tjänstepersoner, till exempel chefer och kvalitets- och verksamhetsutvecklare. Men även beslutsfattare och politiker på olika nivåer har nytta av jämförelserna.

Resultat 2016–2024

Öppna jämförelser 2024 – Insatser enligt LSSArtikelnummer: 2024-7-9160|Publicerad: 2024-06-18

Så här redovisas resultaten

Öppna jämförelser redovisas på detta sätt:

  • Resultaten presenteras i en Excelfil som innehåller uppgifter på kommun-, läns- och riksnivå från år 2016 och framåt. Uppgifterna presenteras i tabeller och möjliggör jämförelser över tid samt med andra kommuner, län och riket. Excelfilen innehåller även analysstöd, bland annat i form av indikatorbeskrivningar.
  • Metodbeskrivningen (pdf) innehåller information om den enkätundersökning som kvalitetsindikatorerna baseras på. Den innehåller också information om övriga datakällor och den databearbetning som ligger till grund för framställningen av indikatorer och nyckeltal inom öppna jämförelser av socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård.

Så här kan Excelfilen användas

På Excelfilens startsida finns möjlighet att välja vilken kommun, socialförvaltning eller stadsdelsområde som resultat ska visas för. Tabeller med resultat genereras sedan automatiskt. Uppgifter för att möjliggöra jämförelser över tid samt med riket, länet eller liknande kommuner finns tillgängliga direkt i filen.

För att hitta liknande kommuner att jämföra resultat med har kommunerna delats in i olika grupper, och för respektive kommun redovisas kommungrupp utifrån befolkning, SKR:s kommungruppsindelning samt socioekonomisk sorteringsnyckel.

Excelfilen innehåller också stöd för tolkning av resultaten.

Mer information om hur Excelfilen kan användas finns inuti filen. Hur filen kan användas illustreras också i tre korta filmer på sidan Stöd för att använda öppna jämförelser socialtjänst.

Kort om resultaten

Resultaten visar bland annat:

  • Andelen kommuner som använder enskildas uppfattning som underlag för verksamhetsutveckling har ökat jämfört med föregående år. För myndighetsutövningen har 26 procent av kommunerna genomfört en undersökning om enskildas uppfattning av verksamhetens kvalitet och använt resultaten för att utveckla verksamheten. För utförarverksamheten har 68 procent av kommunerna gjort det. Det är en ökning med 7 procentenheter sedan 2023 inom båda områdena.
  • Det är 63 procent av kommunerna som har en aktuell skriftlig och på ledningsnivå beslutad rutin vid indikation på att den enskilde utsatts för våld i nära relation inom både LSS vuxen och LSS barn.
  • Andelen kommuner med aktuella överenskommelser om samverkan i enskilda ärenden skiljer sig åt mellan olika externa aktörer. Överenskommelser om samverkan finns inom LSS i störst utsträckning med psykiatrin (barn 36 procent och vuxna 33 procent) och habiliteringen (barn 36 procent och vuxna 29 procent). Andelen är lägre för samverkan med Arbetsförmedlingen (18 procent) och Försäkringskassan (16 procent) för vuxna inom LSS.
  • Färre kommuner jämfört med föregående år genomför Individbaserad systematisk uppföljning, ISU, av
    • målgruppens behov, 16 procent (20 procent 2023)
    • verksamhetens stöd och/eller insatser till enskilda 19 procent (25 procent 2023)
    • stöd och/eller insatsers resultat för de enskilda 16 procent (26 procent 2023).

Så här har jämförelserna tagits fram

Indikatorerna och nyckeltalen i de öppna jämförelserna tas fram av Socialstyrelsen. Indikatorerna grundas i tillgänglig kunskap, anger en önskvärd riktning och är relevanta för de verksamheter de berör. Nyckeltalen är bakgrundsmått som belyser förutsättningar för socialtjänstens verksamheter.

Indikatorerna och nyckeltalen baseras dels på enkätundersökningar som är riktade till kommuner, verksamheter och brukare, dels på register och statistik från olika myndigheter.

Läs mer om hur öppna jämförelser av socialtjänst tas fram

Tidigare års resultat

Tidigare års resultat från öppna jämförelser finns redovisade i den Excelfil som går att ladda ner på denna webbsida. För att söka efter äldre publikationer om öppna jämförelser, använd webbplatsens sökfunktion eller sök bland våra publikationer.

Kommande publiceringar

Öppna jämförelser av socialtjänsten publiceras årligen i juni och kompletteras med ytterligare välfärdsindikatorer och nyckeltal under hösten. I kalendariet finns mer information om när öppna jämförelser publiceras och när resultat kompletteras.

Kalendarium för öppna jämförelser

Kontakt

Öppna jämförelser socialtjänst
Senast uppdaterad:
Publicerad: