Öppna jämförelser av ekonomiskt bistånd

Här kan du jämföra kommunernas, socialförvaltningarnas och stadsdelsområdenas arbete inom området ekonomiskt bistånd. Målet med jämförelserna är att de ska bidra till verksamhetsförbättringar som kommer brukarna till gagn.

Öppna jämförelser av socialtjänst innehåller indikatorer och nyckeltal som på olika sätt belyser kvalitet och förutsättningar inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Jämförelserna kan bland annat användas för att följa upp och utveckla verksamheterna genom att bidra med underlag till uppföljning och visa utvecklingen över tid. De möjliggör också jämförelser med andra kommuner eller verksamheter med liknande förutsättningar.

Jämförelserna riktar sig främst till tjänstepersoner, till exempel chefer och kvalitets- och verksamhetsutvecklare. Men även beslutsfattare och politiker på olika nivåer har nytta av jämförelserna.

Resultat 2016–2024

Öppna jämförelser 2024 – Ekonomiskt biståndArtikelnummer: 2024-6-9159|Publicerad: 2024-06-18

Kort om resultaten

Resultaten visar bland annat:

  • 70 procent av kommunerna anger att de har en aktuell rutin för hur handläggare ska gå tillväga vid indikation på att en vuxen utsatts för våld av en närstående. Det är en markant ökning jämfört med 58 procent förra året som delvis beror på att indikatorn har förändrats. För att indikatorn ska vara uppfylld behöver rutinen ha följts upp de senaste 24 månaderna. Det är en ändring jämfört med föregående år då det var 12 månaders uppföljningstid. Resultaten är därför inte helt jämförbara.
  • När frågor om våld ställs är det betydelsefullt hur och under vilka omständigheter det sker. En förutsättning för att kunna fråga om våld är att hålla separata möten för en individuell planering mot en egen försörjning. Resultaten visar att endast 23 procent av kommunerna genomför separata möten med parterna i de biståndshushåll som består av en man och en kvinna. Det är en svag ökning jämfört med förra årets resultat på 21 procent.
  • Aktuell överenskommelse om samverkan mellan verksamheten för ekonomiskt bistånd och Arbetsförmedlingen har fortsatt att öka och ligger nu på 74 procent, jämfört med 70 procent förra året. Likaså har samverkan med vuxenpsykiatrin ökat till 37 procent, jämfört med 34 procent föregående år. Samverkan med primärvården ligger på samma nivå som förra året, 38 procent.
  • Fler kommuner erbjuder kommunala arbetsmarknadsinsatser inom en månad. I år anger 40 procent av kommunerna det, jämfört med 37 procent (till åldrarna 18 till 24 år) och 34 procent (till alla över 24 år) förra året.

Så här redovisas resultaten

Öppna jämförelser redovisas på detta sätt:

  • Resultaten presenteras i en Excelfil som innehåller uppgifter på kommun-, läns- och riksnivå från år 2016 och framåt. Uppgifterna presenteras i tabeller och möjliggör jämförelser över tid samt med andra kommuner, län och riket. Excelfilen innehåller även analysstöd, bland annat i form av indikatorbeskrivningar.
  • Metodbeskrivningen (pdf) innehåller information om den enkätundersökning som kvalitetsindikatorerna baseras på. Den innehåller också information om övriga datakällor och den databearbetning som ligger till grund för framställningen av indikatorer och nyckeltal inom öppna jämförelser av socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård.

Så här kan Excelfilen användas

På Excelfilens startsida finns möjlighet att välja vilken kommun, socialförvaltning eller stadsdelsområde som resultat ska visas för. Tabeller med resultat genereras sedan automatiskt. Uppgifter för att möjliggöra jämförelser över tid samt med riket, länet eller liknande kommuner finns tillgängliga direkt i filen.

För att hitta liknande kommuner att jämföra resultat med har kommunerna delats in i olika grupper, och för respektive kommun redovisas kommungrupp utifrån befolkning, SKR:s kommungruppsindelning samt socioekonomisk sorteringsnyckel.

Excelfilen innehåller också stöd för tolkning av resultaten.

Mer information om hur Excelfilen kan användas finns inuti filen.

Så här har jämförelserna tagits fram

Indikatorerna och nyckeltalen i de öppna jämförelserna tas fram av Socialstyrelsen. Indikatorerna grundas i tillgänglig kunskap, anger en önskvärd riktning och är relevanta för de verksamheter de berör. Nyckeltalen är bakgrundsmått som belyser förutsättningar för socialtjänstens verksamheter.

Indikatorerna och nyckeltalen baseras dels på enkätundersökningar som är riktade till kommuner, verksamheter och brukare, dels på register och statistik från olika myndigheter.

Läs mer om hur öppna jämförelser av socialtjänst tas fram

Tidigare års resultat

För att söka efter tidigare års öppna jämförelser, använd webbplatsens sökfunktion eller sök bland våra publikationer.

Kommande publiceringar

Öppna jämförelser av socialtjänsten publiceras årligen i juni och kompletteras med ytterligare välfärdsindikatorer och nyckeltal under hösten. I kalendariet finns mer information om när öppna jämförelser publiceras och när resultat kompletteras.

Kalendarium för öppna jämförelser

Relaterade publikationer

Faktablad

I detta faktablad redogörs för utvecklingen av vuxna biståndsmottagare med långvariga eller mycket långvariga biståndsbehov under perioden 2014 till 2021.

Utvecklingen av vuxna biståndsmottagare med långvariga biståndsbehov Artikelnummer: 2022-11-8252|Publicerad: 2022-11-29

Faktablad

I detta faktablad görs en fördjupad beskrivning av försörjningshinder bland vuxna långvariga respektive mycket långvariga biståndsmottagare under perioden 2017 till 2021.

Kartläggning 

Den här rapporten ingår i ett uppdrag att kartlägga socialtjänstens arbete med ekonomiskt bistånd ur ett jämställdhetsperspektiv samt att analysera kommunernas behov av stöd i arbetet med att utveckla arbetsmetoder och insatser ur ett jämställdhetsperspektiv.

Manual

”FIA – förutsättningar inför arbete” är en standardiserad bedömningsmetod avsedd att användas i förändringsarbete med biståndsmottagare. Bedömningsmetoden är tänkt att utgöra ett stöd i såväl enskilda ärenden som verksamhetsutveckling i verksamheter som arbetar med ekonomiskt bistånd.

Tillhörande dokument och bilagor

Kontakt

Öppna jämförelser socialtjänst
Senast uppdaterad:
Publicerad: