Tillgodosett vårdbehov, patientrapporterat, primärvård (region)

Tillgodosett vårdbehov, patientrapporterat, primärvård (region)

Nyckelord

God och nära vård Personcentrerad Tillgänglig

Indikatorbeskrivning

Mått

Andel som besvarat frågan Anser du att ditt aktuella behov av vård/behandling har blivit tillgodosett? i nationell patientenkät positivt.

Mätenhet

Procent

Syfte

Indikatorn belyser patientens helhetsupplevelse med utgångspunkt i patientens upplevda behov. Patientens bedömning av om hens vårdbehov blivit tillgodosett kan ses som ett övergripande mått på patientupplevd kvalitet och spegla patientens upplevelse av den medicinska bedömning och/eller behandling som gjorts vid den aktuella vårdkontakten.

Riktning

högt

Datakälla

Nationell patientenkät, Sveriges kommuner och regioner

Teknisk beskrivning

Täljare

Antal patienter som besvarat frågan ”Anser du att ditt aktuella behov av vård/behandling har blivit tillgodosett?" i nationell patientenkät positivt.

Nämnare

Antal patienter som besvarat frågan. 

Svarsalternativen i Nationell patientenkät består av en femgradig skala från 1 = ”nej, inte alls” till 5 = ”ja, helt och hållet”, där svarsalternativ 4 och 5 bedöms som positiva. De som svarat ”ej aktuellt” eller inte svarat på frågan räknas inte med i resultatet. Den nationellt gemensamma enkäten som genomförs vartannat år riktas till personer som besökt läkare vid hälso-/vårdcentral och de ombeds utvärdera det senaste besöket.

Kontakt

Dataanalys
Publicerad: