Om köp och beställningar
Relaterat
Öppettider
Socialstyrelsens publikationsservice har följande öppettider:
- Vardagar klockan 8.00–16.30, lunchstängt 12.00–13.00.
- Under juli månad 8.00–15.00, lunchstängt 12.00–13.00.
- Dag före röd dag stänger vi klockan 12.00.
Om du har frågor kan du vända dig till Publikationsservice, se kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Våra publikationer
En del av våra publikationer finns tryckta (färgtryck) i vårt lager. Vissa publikationer trycks först vid beställning, så kallade print on demand (POD). De har omslag i färg men innehållet är i svartvitt.
Publikationer som är slut i lager går inte att boka eller förboka eftersom produkten kanske utgår eller ska ersättas med en ny publikation.
Beställningar av publikationer och informationsmaterial
Socialstyrelsen behandlar personuppgifter i samband med beställningar av publikationer och informationsmaterial. Behandlingen sker för att administrera beställningen och är nödvändig för att Socialstyrelsen ska kunna fullgöra det avtal som ingåtts med den person som beställer materialet.
Så här behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter
Priser och betalning
De priser som anges i webbutiken inkluderar moms. Porto tillkommer alltid förutom för vårt kampanjmaterial. Vi reserverar oss mot prisändringar och att publikationer kan vara tillfälligt eller definitivt slut.
Man kan också få alla publikationer som pdf-filer på Socialstyrelsens webbplats med möjlighet att själv skriva ut.
Momsbefrielse
Socialstyrelsen fakturerar endast andra statliga myndigheter och organisationer momsfritt. För att kunna bli fakturerad momsfritt vid beställningar i vår webbutik krävs det att du registrerar dig som kund i webbutiken och därefter kontaktar vår publikationsservice för att tilldelas korrekt momsgrupp innan första beställningen. Vid beställningar måste du först logga in.
Rabattvillkor
Återförsäljarrabatt ges till förlag, bokhandlare samt till bibliotek. Rabatten är på 40 procent av priset exklusive porto/fraktkostnad. För att få dessa rabatter vid beställningar i vår webbutik krävs det att du registrerar dig som kund i webbutiken och därefter kontaktar vår publikationsservice för att tilldelas korrekt rabattgrupp innan du gör din första beställning. Observera att du måste logga in när du lägger din beställning för att få tillgång till rabatten.
Studerande får 25 procents rabatt på priset exklusive porto/fraktkostnad. För att få dessa rabatter vid beställningar i vår webbutik krävs det att du registrerar dig som kund i webbutiken och därefter kontaktar vår publikationsservice för att tilldelas korrekt rabattgrupp innan du gör din första beställning. Observera att du måste logga in när du lägger din beställning för att få tillgång till rabatten. Som student kan du också kontakta vår publikationsservice och få utfärdat en rabattkupong som kan användas vid ett köptillfälle om du inte önskar registrera dig som kund.
Övriga kunder som inte omfattas av momsbefrielse eller återförsäljarrabatt samt studeranderabatt kan registrera sig direkt på webbplatsen som kund.
Om du beställer många exemplar av samma titel, lämnar vi automatiskt mängdrabatt:
- 10–24 exemplar, 10 procents rabatt
- 25–99 exemplar, 20 procents rabatt
- 100 eller fler exemplar, 25 procents rabatt
Mängdrabatten går inte att kombinera med övriga nämnda rabatter.
Leveransvillkor
Frakt och leverans
Val av fraktsätt från oss sker med automatik och beror på vikt och/eller storlek på beställningen. Vi använder Posten brev, DHL paket alternativt DB Schenker Ombud och fraktpriserna är för leverans inom Sverige.
- En lagerprodukt tar i normala fall 1-2 dagar att plocka och packa + leveranstid.
- En produkt som behöver tillverkas kan ta 3-4 beroende på antal + leveranstid.
Porto och en hanteringskostnad tillkommer alltid om inget annat framgår.
Hur returnerar jag min vara?
Kontakta vår kundservice (Tel: 075-247 38 80) omgående om du vill ändra/makulera eller returnera en publikation. Vid retur skall Konsumentverkets returblankett användas som du finner här. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finner du på returblanketten.
Vid nyttjande av dina 14 dagars ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Vi kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Vi rekommenderar dig att returnera försändelsen på ett vis som gör att försändelsen anländer till vår returadress. Vi har ingen möjlighet att lösa ut paket på postombud.
Returadress
Elanders Sverige AB
Märk med: Socialstyrelsens Publikationsservice
Box 22035
501 14 Borås
Undantag från ångerrätten
- Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
- Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
- Ångerrätten gäller inte för lösnummer av en tidning eller tidskrift.
- Ångerrätten gäller inte trycksaker som tillverkas vid beställning, en så kallade (PoD), Print on Demand är en trycksak som produceras vid beställning.
Återbetalning/Kreditering
En återbetalning/kreditering sker till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.
Återbetalning kan enbart ske till samma till svenska bankkonton.
Reklamationsrätt
Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt.
Vilka fel kan jag reklamera?
Vi kan bara ansvara för fel om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt, det kan handla om ett fel som visar sig efter viss tid.
Fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan vi inte hållas ansvariga för.
Tänk på att tjocka publikationer/böcker med många sidor i, där sitter alla sidor samman med lim i ryggen. Öppnar man limmade produkt onormalt mycket (handhavandefel), till exempel för att få den att ligga platt på bordet så kan limmet släppa och sidor blir lösa.
Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste du som konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.
Tänk på att om du reklamerar en vara som inte har ett ursprungligt fel, kan du ha ett ansvar för kostnaden för undersökningen.
Du ska bevisa att det finns ett fel
Oavsett när du reklamerar är det du som måste kunna styrka att det faktiskt finns ett fel. Detta kan du göra på olika sätt beroende på vilken typ av fel det handlar om. Ibland behöver du skicka in produkten till oss, och iblanda kan det räcka att ta en bild och bifoga din reklamation. Extra garantier är inget vi tillämpar på våra produkter utöver reklamationsrätten.