Gör en insats – nu startar en nationell informationsinsats om familjehem

Publicerad:
Denna vecka startar kampanjen ”Gör en insats” som är den största nationella kampanjen som socialstyrelsen gjort på det här temat. ”Det finns en nationell brist på familjehem och det behövs flera vuxna som vill ställa upp och göra en insats för ett barn. Erfarenhet och analyser visar att familjehem är den bästa placeringsformen för barn och unga, och vi har ett stort behov av variation bland familjehemmen" säger Olivia Wigzell, generaldirektör på socialstyrelsen.

Det finns en nationell brist på familjehem. Därför har socialstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att initiera och samordna informationsinsatser riktade till allmänheten, ett uppdrag som sträcker sig över 2024 och 2025. 

För att öka kunskapen och synliggöra behovet av familjehem och andra insatser påbörjas nu informationssatsningen ”Gör en insats”. Med kampanjen vill Socialstyrelsen öka allmänhetens kunskap om vad uppdragen innebär samt underlätta för kommunernas rekrytering och säkra tillgången på bland annat familjehem och kontaktpersoner.

–  Vi satsar samtidigt på annonsering i sociala medier, kollektivtrafiken i storstadsområden och på bio i hela landet. Kampanjen visar vuxna och barn med budskapet Du behövs – gör en insats. Vi lever i oroliga tider med stora behov för barn och unga och vi vet att det finns vuxna som vill engagera sig. Genom denna kampanj vill vi ställa frågan och uppmana fler till att göra en insats säger Olivia Wigzell.

Film är bärande i kampanjen men den kompletteras även med affischer och stortavlor.

–  Målet med kampanjen är att öka både kunskap och intresse hos allmänheten för att engagera sig. Socialstyrelsen utvecklar samtidigt sitt stöd till socialtjänsterna runt om i landet för att de på bästa sätt kan utbilda och stötta familjehemmen i deras uppdrag säger Olivia Wigzell.

Vårens kampanjperiod pågår 26 april–26 maj.

 

Kontakt

Olivia Wigzell