Det här är Socialstyrelsen
Det här gör vi
Vårt jobb är att ta fram föreskrifter, kunskapsstöd och statistik samt göra uppföljningar och utvärderingar. Målgruppen är framförallt beslutsfattare och personal inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Även allmänheten intresserar sig för våra frågor.
Vi stödjer utvecklingen av e-hälsa, utfärdar legitimationer, delar ut statsbidrag och samordnar hälso- och sjukvårdens insatser vid allvarliga händelser.
Vi följer utvecklingen inom vården och omsorgen på en övergripande nivå och fångar upp och möter omvärldens behov. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Vid behov av vård och omsorg, eller om du upptäcker brister
Har du behov av vård eller omsorg, eller har du klagomål som rör dig själv eller en närstående? Kontakta den mottagning eller den kommun det gäller. Även inspektionen för vård och omsorg, IVO, kan hjälpa dig i vissa fall.
Läs mer om det på den här sidan:
Om du inte är nöjd med vården eller tandvården
Styrelsen
Styrelsen är Socialstyrelsens högsta beslutande organ. De har det yttersta ansvaret för alla beslut som rör Socialstyrelsens verksamhet.
Ledningsgrupp
Generaldirektör Björn Eriksson är myndighetens chef och är ansvarig för den löpande verksamheten inför styrelsen.
Ledningsgruppen består av generaldirektören och alla avdelningscheferna.
Avdelningar
Verksamheten är uppdelad i tio avdelningar, sju avdelningar för sakfrågor och tre stödavdelningar.
Råd och nämnder
Socialstyrelsen leder även ett antal rådgivande och beslutande råd och nämnder, till exempel rättsliga rådet och etiska rådet och rådet för styrning med kunskap – ett samarbete mellan nio myndigheter som ska driva på utvecklingen inom vården och omsorgen. Vid behov anlitar vi olika experter, till exempel de vetenskapliga råden.
Krisberedskap
Vi har också beredskap inför allvarliga händelser och vid behov samordnar vi delar av hälso- och sjukvårdens insatser.
Socialstyrelsens organisation
Våra uppdrag
Riksdagen och regeringen bestämmer vilken inriktning vårt arbete ska ha. Det sker genom ett årligt regleringsbrev. Vi får också cirka 200 olika regeringsuppdrag varje år och svarar på många remisser.
Vår strategiska inriktning
Socialstyrelsen har en myndighetsövergripande strategi som visar vägen i vår utvecklingsresa mot 2025. Strategin är vägledande i vår vardag och ett levande arbete som utvecklas i samklang med omvärlden och behov som uppstår.
Strategin slår fast att det är vi tillsammans som skapar vår utveckling i ett helhetsperspektiv till nytta för våra målgrupper. Genom att arbeta tillsammans med andra kan vi göra större skillnad än om var och en arbetar på var sitt håll. Därför bygger strategin på att vi gemensamt ska skapa kraft för att möta välfärdssamhällets utmaningar.
Vår värdegrund
Vi arbetar för medborgarnas bästa, och vårt uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. I vårt arbete vill vi uppfattas som sakliga, handlingskraftiga och trovärdiga.
Vi är sakliga
-
Vårt arbete är rättssäkert och bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
-
Vi förmedlar enhetliga budskap och redovisar öppet grunderna för våra ställningstaganden och beslut.
-
Vi står fria från särintressen och personliga åsikter när vi utför våra uppdrag.
Vi är handlingskraftiga
-
Vi tar ansvar och driver viktiga frågor för att utveckla en god hälsa, vård och omsorg.
-
Vi prioriterar och slutför vårt arbete med rätt kvalitet.
-
Vi samarbetar och använder oss både av varandras och andras kunskaper för bästa resultat.
Vi är trovärdiga
-
Vi är lyhörda för våra målgruppers behov och vi bemöter vår omvärld och varandra med respekt.
-
Vi är lätta att nå och förstå.
-
Vi använder våra resurser effektivt.
Vi är certifierade
Vi har ett certifierat ledningssystem inom områdena informationssäkerhet, miljö och arbetsmiljö och arbetar systematiskt med att förbättra vår verksamhet och våra produkter utifrån målgruppernas och intressenternas behov.
Vårt arbete med klimatanpassning
Sveriges klimat förändras och det leder till effekter på olika nivåer, bland annat på människors hälsa och vården och omsorgen.
Socialstyrelsen ska enligt förordningen om myndigheters klimatanpassningsarbete (2018:1428), inom sitt ansvarsområde och inom ramen för sina uppdrag, initiera, stödja och utvärdera arbetet med klimatanpassning.