Frågor och svar om ekonomiskt bistånd

Fråga: Var och hur söker jag ekonomiskt bistånd?

Svar:

Du ska prata med socialtjänsten i din kommun.

Socialtjänsten svarar på frågor om hur man söker ekonomiskt bistånd.

Fråga: Vad måste jag berätta?

Svar:

En socialsekreterare gör en utredning om din ekonomi.

I utredningen ska socialsekreteraren undersöka till exempel

  • vad du tjänar
  • vilka räkningar du måste betala
  • hur många ni är din familj
  • om du har pengar på banken.

Du får säga nej till utredning när du vill, men då kan du inte få ekonomiskt bistånd.

Fråga: Vad händer om jag säger fel?

Svar:

Om du får pengar av Socialtjänsten som du inte har rätt till, så ska du betala tillbaka pengarna.

Om du har gett fel information med mening så kan socialtjänsten göra en polisanmälan.

Fråga: Vad gör jag om jag inte får ekonomiskt bistånd?

Svar:

Du kan alltid klaga på socialtjänstens beslut. 

Din handläggare på socialtjänsten kan tala om för dig hur du gör.

Senast uppdaterad:
Publicerad: