Organdonation

Personer som blir sjuka inne i kroppen kan behöva en ny kroppsdel, ett nytt organ, för att kunna leva vidare.

Men det är inte bara nya organ som kan behövas.
Det kan även behövas vävnader som hud.
Men också celler och blod kan behövas.

Det enda sättet att få ett nytt organ
är genom att en annan människa ger bort ett organ.
Det kallas att man donerar ett organ.

Men då måste personen som ska donera organ
ha sagt ja till det. Om personen har sagt nej, så ges inget organ bort.

Alla personer bestämmer själva om de vill ge bort sina organ.

Socialstyrelsen har en lista på personer 
som vill ge bort sina organ när de dör.
Socialstyrelsen sköter den listan.

Om du har frågor om att ge bort ett organ så kan du skicka e-post till: donation@socialstyrelsen.se

Senast uppdaterad:
Publicerad: