Kontakta andra myndigheter
Välj den fråga som du vill ha hjälp med.
Ekonomiskt bistånd, särskilt boende, omsorg
Socialstyrelsen beslutar inte vem som ska få ekonomiskt bistånd
(som tidigare kallades socialbidrag)
och vi betalar inte ut pengarna.
Det är socialtjänsten i din kommun som beslutar om det.
Sveriges kommuner
Folkhälsa
Folkhälsomyndigheten arbetar med folkhälsa.
De arbetar också för att stoppa hiv och andra sjukdomar som sprids genom sex.
Folkhälsomyndigheten
Lagar
Alla Sveriges lagar finns på riksdagens webbplats.
De viktigaste lagarna för Socialstyrelsens arbete är:
- hälso- och sjukvårdslagen
- tandvårdslagen
- socialtjänstlagen
- lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område
- miljöbalken.
Läkemedel
Socialstyrelsen kontrollerar hur man använder läkemedel i vården.
Men Socialstyrelsen bestämmer inte
vilka läkemedel som ska finnas
eller vad de ska kosta.
Myndigheten Läkemedelsverket säger
vilka läkemedel som ska användas i Sverige.
Läkemedelsverket
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV,
bestämmer vilka läkemedel
som staten ska betala en del av priset för.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV)
Mat och vatten
Socialstyrelsen samarbetar med Livsmedelsverket
om vad som är nyttig mat för sjuka människor.
Men det är Livsmedelsverket som kontrollerar
vatten och mat i Sverige.
Livsmedelverket
Miljö och hälsa
Socialstyrelsen skriver regler om hälsoskyddsfrågor för kommunerna.
Men det är Naturvårdsverket
som är Sveriges myndighet för miljöfrågor.
Naturvårdsverket
Patientskador och felbehandling
Socialstyrelsen ger inte ersättning för skador i vården eller skador av läkemedel.
Läkemedelsförsäkringen och patientskadeförsäkringen
kan ge ersättning.
Läkemedelsförsäkringen
Patientskadeförsäkringen
Klaga på vården eller socialtjänsten
Om du vill veta mer om hur du klagar på vården eller socialtjänsten,
så kan du läsa om hur det går till hos Inspektionen för vård och omsorg.
Inspektionen för vård och omsorg
Politiska frågor
Socialstyrelsen får sina arbetsuppgifter av Socialdepartementet.
Om du har en politisk fråga om hälsovård och sjukvård,
så ska du fråga dem.
Socialdepartementet
Smitta och infektioner
Folkhälsomyndigheten är experter
på smitta och infektioner.
De samarbetar med landstingens smittskyddsläkare
och ger råd om hur man stoppar smitta.
Folkhälsomyndigheten
Socialförsäkring
Socialstyrelsen rapporterar om vad som händer
när det gäller frågor om socialförsäkringen.
Men det är Försäkringskassan som bestämmer
om man ska få pengar.
Försäkringskassan