Sömn- och vakenhetsstörningar i alla åldrar
Målgrupp
Allmänmedicin
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: b2, b3, b5, c1, c2, c3, c4, c5, c6, c7, c8, c13
Målgrupp
Barn- och ungdomsmedicin
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: c1, c5, c12, c13
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till viss del: STc1, STc5, STc12, STc13, STc14
Målgrupp
Barn- och ungdomsneurologi med habilitering
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: c9
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till viss del: STc9
Målgrupp
Barn- och ungdomspsykiatri
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: b2, c3
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till viss del: STb2, STc3
Målgrupp
Klinisk neurofysiologi
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: c1, c2, c5, c6, c9, c10, c12, c13
Målgrupp
Lungsjukdomar
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: c7
Målgrupp
Psykiatri
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: c1
Målgrupp
Öron-, näs- och halssjukdomar
När i utbildningen
Mitten
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: c1, c2, c8
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
Normal sömnfysiologi i olika åldrar:
- Beskriva normal sömnarkitektur (sömnstadier, fördelning av sömn och vakenhet över dygnet med mera).
- Redogöra för mekanismer för sömn och vakenhetsreglering.
- Redogöra för faktorer som påverkar dygnsrytmen, till exempel endokrina och psykosociala faktorer samt andra yttre faktorer.
- Förklara sömnens effekt på vitala autonoma funktioner.
Sömnpatologi i olika åldrar:
- Särskilja patologisk sömnstörning från patologisk vakenhetsstörning.
- Redogöra för olika typer av primära sömnstörningar, inklusive narkolepsi, parasomnier, periodic limb movements, restless legs.
- Redogöra för sömnrelaterade andningsstörningar, inklusive sömnapnésyndrom, snarkning och hypoventilation.
- Identifiera vanlig somatisk och psykiatrisk samsjuklighet vid sömn- respektive vakenhetsstörningar.
- Identifiera vanliga riskfaktorer (biologiska, psykologiska och sociala) för sömn- respektive vakenhetsstörningar.
- Redogöra för hur läkemedel påverkar på sömnmönster och andningsmönster.
Utredning och diagnostik:
- Värdera anamnestiska uppgifter avseende sömn.
- Bedöma behov av utredning av sömn respektive vakenhetsstörningar.
- Beskriva metoder för mätning av sömn- respektive vakenhetsstörningar (inklusive etablerade frågeformulär, multipelt sömnlatenstest, polysomnografi, nattlig andningsregistrering, actigrafi), samt indikationer för dessa.
- Sammanställa och värdera utredningsfynd samt ta ställning till differentialdiagnostik.
Behandling av sömn- och vakenhetsstörningar i alla åldrar:
- Redogöra för behandlingsstrategier vid sömn respektive vakenhetsstörningar, inklusive patientutbildning, samtalsmetoder, läkemedel, andningshjälpmedel, kirurgi.
- Konsekvenser av sömn- och vakenhetsstörningar i alla åldrar.
- Redogöra för möjliga somatiska, utvecklingsmässiga och sociala konsekvenser av sömn- och vakenhetsstörningar, samt eventuella juridiska implikationer av dessa.
Informationen på denna sida är ett kursämne
Observera att informationen på denna sidan inte är en färdig kurs som det går att ansöka till, utan endast ett kursämne. Ett kursämne beskriver de kompetenser inom ett specifikt område som en ST-läkare förväntas utveckla genom att delta i en eller flera kurser. Kursämnen fungerar som ett utbildningsstöd för ST-läkare, handledare och kursarrangörer och syftar till att skapa goda förutsättningar för kompetensutveckling och utveckling av utbildningsinsatser under ST.
Är du däremot intresserad av Socialstyrelsens SK-kurser så hittar du dem på SK-kursers ansökningsportal