Infektioner och vårdhygien inom neonatologi
Målgrupp
Infektionssjukdomar
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: c7
Till viss del: a3, c3, c4, c12
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till stor del: STc7
Till viss del: STa7, STc3, STc4, STc12
Målgrupp
Klinisk mikrobiologi
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till viss del: a3, c1, c3, c4, c7, c10, c12
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till viss del: STa7, STc1, STc3, STc4, STc7, STc10, STc12
Målgrupp
Neonatalogi
När i utbildningen
Mitten, Sent
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt SOSFS 2015:8
Till stor del: a3, c11
Till viss del: a4, a5, a6, b1, b2, b3, c5, c7
Ämnets innehåll svarar mot delmål enligt HSLF-FS 2021:8
Till stor del: STa7, STc11
Mer specifikt syftar kurs eller kurser i ämnet till att ST-läkaren kan:
- Redogöra för försvarsmekanismer mot infektioner hos foster och nyfödda (infektionsimmunologi).
- Värdera fostrets hälsotillstånd och planera för optimala förlossningsförutsättningar i ett infektionsperspektiv.
- Identifiera, utreda, diagnostisera och behandla
- kongenitala infektioner
- neonatala infektioner
- tidiga och sena infektioner
- vårdrelaterade infektioner inklusive infektioner orsakade av främmande kroppsmaterial - Bedöma infektionsrisker hos för tidigt födda barn.
- Bedöma indikationer för infektionsprofylax.
- Bedöma infektionsrisker associerade med bröstmjölk.
- Bedöma risker vid hantering av blodprodukter.
- Redogöra för diagnostiska metoder, både etablerade och nya samt deras styrkor och svagheter.
- Tolka mikrobiologiska svar avseende representativitet, sensitivitet och specificitet.
- Organisera och tillämpa hygienrutiner inom neonatalvården för att undvika smittspridning.
- Värdera förekomst av resistenta eller smittsamma agens hos patienter och deras närstående.
Informationen på denna sida är ett kursämne
Observera att informationen på denna sidan inte är en färdig kurs som det går att ansöka till, utan endast ett kursämne. Ett kursämne beskriver de kompetenser inom ett specifikt område som en ST-läkare förväntas utveckla genom att delta i en eller flera kurser. Kursämnen fungerar som ett utbildningsstöd för ST-läkare, handledare och kursarrangörer och syftar till att skapa goda förutsättningar för kompetensutveckling och utveckling av utbildningsinsatser under ST.
Är du däremot intresserad av Socialstyrelsens SK-kurser så hittar du dem på SK-kursers ansökningsportal