Graviditet
Du som är beslutsfattare i mödrahälsovården behöver upprätthålla arbetssätt som minskar riskerna. Det är avgörande att utgå från Nationellt basprogram för graviditetsövervakning. En del gravida behöver också ytterligare vård och individanpassat stöd. Då kan olika vårdinstanser behöva samverka.
Rekommendationer till mödrahälsovården
Så har vi prioriterat
Nationellt basprogram: Att övervaka alla graviditeter enligt det nationella basprogrammet minskar påtagligt riskerna för allvarliga sjukdomar och död, för både den gravida och barnet. Detta har högsta prioritet. Rekommendationen bygger på god praxis: vården kan betraktas som självklar, och det vore orimligt och oetiskt att inte erbjuda den.
Syftet med basprogrammet är att betona det friska och att tidigt upptäcka risker för graviditetskomplikationer, så att den gravida kan få kompletterande vård eller stöd vid behov.
Rutiner för samverkan: Högsta prioritet har även att arbeta enligt rutiner för samverkan kring gravida som använder alkohol, narkotika eller narkotikaklassade läkemedel. Dessa gravida är en utsatt grupp och har ett hälsotillstånd med en stor till mycket stor svårighetsgrad. Samverkan mellan mödrahälsovården, barnhälsovården, socialtjänsten och beroendevården ökar förutsättningarna för optimal vård och bedöms göra stor nytta för de gravida. Den kan ha effekt på både kort och lång sikt, även för barnet och familjen.
Rutinerna för samverkan bör tydligt visa vem som ansvarar för omhändertagande, behandling och uppföljning av vården, och hur verksamheterna ska samarbeta utifrån sina specifika kompetenser.
Kompetensutveckling om obesitas: Det är också högt prioriterat att utbilda personal i mödrahälsovården och förlossningsvården om obesitas (prioritet 2). Obesitas är en sjukdom med komplexa orsaker som ökar risken för andra allvarliga sjukdomar och för att dö i förtid. Sjukdomen ökar även riskerna för barnet.
Det är vanligt att personer med obesitas diskrimineras och bemöts på ett okunnigt eller nedlåtande sätt i hälso- och sjukvården. Med fördjupad kunskap och förståelse hos personalen kan gravida med obesitas uppleva ett bättre bemötande. En utbildning kan till exempel bestå av information om obesitas, träning i bemötande och information om kunskapsbaserad behandling.
(Obesitas kallad ibland fetma, men många upplever det som kränkande.)
Kombinerad levnadsvanebehandling: Socialstyrelsen rekommenderar kombinerad levnadsvanebehandling för gravida med obesitas, utifrån ett helhetsperspektiv på patientens behov. Kombinerad levnadsvanebehandling ger stöd för beteendeförändringar, framför allt när det gäller kost och fysisk aktivitet. Behandlingen kan hjälpa den gravida att leva hälsosamt och hålla en hälsosam viktutveckling under graviditeten, för att minska risken för komplikationer.
Den forskning som finns visar endast en liten till måttlig effekt av behandlingen, men i dag finns inga bättre alternativ. Obesitasläkemedel och obesitaskirurgi är till exempel inte aktuellt för gravida. Därför har kombinerad levnadsvanebehandling relativt hög prioritet (4).
Samma barnmorsketeam genom hela vårdkedjan: En del gravida har ett behov av utökat stöd och trygghet under sin graviditet och förlossning. Det kan till exempel handla om språkliga eller kulturella barriärer, psykosocial skörhet eller förlossningsrädsla.
En vårdform för individanpassat stöd till denna grupp kan vara att följas av samma barnmorsketeam genom hela vårdkedjan (”caseload midwifery” på engelska). Vissa regioner har startat projekt med denna vårdform, och forskning pågår. Fortfarande saknas dock tillräcklig kunskap om effekten för den aktuella patientgruppen. Socialstyrelsen rekommenderar därför vårdformen inom ramen för forskning och utveckling.
Så påverkas hälso- och sjukvården
Alla regioner arbetar redan enligt ett basprogram för graviditetsövervakning. Rekommendationen om det nationella basprogrammet väntas därför inte få stora ekonomiska eller organisatoriska konsekvenser.
Störst påverkan väntas rekommendationerna som gäller gravida med obesitas få. Andelen gravida med övervikt eller obesitas har ökat i Sverige de senaste 20 åren. År 2000 hade 13 procent av alla gravida obesitas (BMI över 30) när de skrevs in i mödrahälsovården, och 2022 hade andelen ökat till 18 procent. Under samma tid ökade även andelen gravida med övervikt (BMI mellan 25 och 30) från 25 procent till 28 procent.
Du som är beslutsfattare bör säkerställa att all personal som regelbundet möter gravida i din verksamhet eller region får grundläggande kompetensutveckling om obesitas. Kompetensutvecklingens format påverkar kostnaderna. Ni kan använda existerande regionala fortbildningsprogram som startpunkt, eller Socialstyrelsens kommande webbutbildning om obesitas. Mödrahälsovården bör också ha rutiner för att erbjuda alla gravida med obesitas kombinerad levnadsvanebehandling.
Även för kombinerad levnadsvanebehandling behövs mer resurser, eftersom obesitas är underbehandlat hos gravida i dag. Om din region redan erbjuder behandlingen behövs inte lika mycket resurser för att minska gapet. Jämför räkneexemplet i rutan.
Räkneexempel på nationell nivå
Räkna om utifrån förutsättningarna i din region.
Kombinerad levnadsvanebehandling kan till exempel organiseras i två faser, med först gruppträffar och sedan individuella träffar:
- antal aktuella gravida: över 18 000 i hela Sverige
- behandlingsform: 30 gruppträffar med 15 gravida + 1 individuell träff per månad det första året (fas 1), därefter 1 individuell träff + 1 telefonsamtal per månad under 3 år (fas 2)
- personalkostnad per gravid: omkring 16 000 kronor för hela behandlingen
- personalkostnad för hela Sverige: drygt 180 miljoner kronor per år efter en uppbyggnad på cirka 3 år, om 90 procent av alla gravida med obesitas erbjuds behandlingen och 75 procent fortsätter i behandlingens andra fas.
Beräkningarna utgår från ett exempel på kombinerad levnadsvanebehandling för vuxna (ej gravida) i en amerikansk studie. En behandling för gravida kan med fördel ha en liknande form och intensitet, med samma typ av långsiktiga uppföljning.
Se också över era rutiner för samverkan kring gravida som använder alkohol, narkotika eller narkotikaklassade läkemedel. Om rutiner saknas bör de tas fram.
Så utvärderar vi vården
Socialstyrelsen har tagit fram tre indikatorer för området graviditet. Med dem följer vi upp
- rutiner för samverkan mellan mödrahälsovården, beroendevården, socialtjänsten och barnhälsovården (indikator 1.1)
- uppföljning i specialiserad vård för riskbruk och beroende av alkohol eller narkotika under graviditeten och tiden efter (indikator 1.2)
- kompetensutveckling om obesitas till hälso- och sjukvårdspersonal (indikator 2).
Läs mer
- Rekommendationerna bygger på Socialstyrelsens kunskapsunderlag (pdf).
- På sidan Rekommendationerna bygger på bästa tillgängliga kunskap kan du läsa om hur rekommendationerna har tagits fram och prioriterats.
- På sidan Utgå från Nationellt basprogram för graviditetsövervakning ser du alla steg som ingår i basprogrammet.
- I bilagan Fördjupad konsekvensanalys (pdf) kan du läsa mer om hur hälso- och sjukvården påverkas av rekommendationerna.
- På sidan Vi följer upp och utvärderar finns mer information om indikatorerna.
- I Nationella riktlinjer för vård vid obesitas finns mer information om kompetensutveckling och kombinerad levnadsvanebehandling för gravida med obesitas.
- Kommande publicering: Socialstyrelsen planerar att publicera en webbutbildning för hälso- och sjukvårdspersonal om obesitas och kombinerad levnadsvanebehandling under våren 2024.