Senaste version av SOSFS 2011:12 Socialstyrelsens allmänna råd om grundläggande kunskaper hos personal som arbetar i socialtjänstens omsorg om äldre;
Observera att det är den tryckta versionen av författningen som gäller. Kontrollera därför alltid texten mot den tryckta versionen. För uppgift om använda bemyndiganden och ikraftträdandebestämmelser, se respektive författning.
Ändrad: HSLF-FS 2024:7
Senaste lydelse: Gäller från och med 2024-05-01
Tillämpningsområde
Dessa allmänna råd gäller för den personal som i sin yrkesutövning ger äldre personer stöd och hjälp efter beslut enligt 4 kap. 1 och 2 §§ socialtjänstlagen (2001:453)
– i dagverksamhet som avses i 3 kap. 6 § första stycket samma lag,
– i hemmet som avses i 5 kap. 5 § första stycket samma lag eller
– i en särskilt inrättad boendeform som avses i 5 kap. 5 § andra stycket samma lag.
De allmänna råden gäller inte för
– personal som i sin yrkesutövning inom socialtjänstens omsorg om äldre huvudsakligen utför andra arbetsuppgifter än dem som omfattas av första stycket,
– personal som enligt 4 kap. patientsäkerhetslagen (2010:659) har legitimation eller särskilt förordnande att utöva ett visst yrke i hälso- och sjukvården och
– praktikanter och frivilligarbetare.
Utbildning
Den som ska arbeta med stöd och hjälp till äldre personer kan uppnå de kunskaper och förmågor som rekommenderas i dessa allmänna råd genom godkänt resultat på någon av följande utbildningar:
− Kurser om 1 400 gymnasiepoäng i vård- och omsorgsprogrammet, innefattande 1 300 i de programgemensamma ämnena och kurs eller kurser om minst 100 gymnasiepoäng i svenska eller svenska som andraspråk.
− Kurser om 1 500 gymnasiepoäng som ingår i Skolverkets nationella yrkespaket för arbete som undersköterska. (HSLF-FS 2024:7)
Kunskaperna och förmågorna kan även uppnås genom godkänt resultat på någon annan utbildning som motsvarar dem som anges ovan. (HSLF-FS 2021:107)
Grundläggande kunskaper och förmågor
Den personal som omfattas av dessa allmänna råd bör, som minst, ha följande kunskaper och förmågor.
Värdegrund, förhållningssätt och bedömningsförmåga
– kunskap om den värdegrund som gäller för socialtjänstens omsorg om äldre enligt 5 kap. 4 § första stycket socialtjänstlagen (2001:453) samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– kunskap om människors olika förutsättningar och behov samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– förmåga att granska, analysera och bedöma sitt eget arbete och på så sätt kunna medverka till insatser av god kvalitet
– förmåga att bedöma när någon annan kompetens än den egna behövs
Kommunikation
– kunskap om hur sättet att kommunicera kan anpassas till olika situationer och till olika individers förutsättningar och behov samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– förmåga att kommunicera med närstående
– förmåga att kommunicera med personer ur olika yrkesgrupper
– förmåga att förstå, tala, läsa och skriva svenska
Regelverk
– kunskap om regelverket på socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens område som rör äldre personer
– kunskap om annan relevant lagstiftning, t.ex. om offentlighet och sekretess, god man och förvaltare, diskriminering, livsmedel och arbetsmiljö
– förmåga att dokumentera sitt eget arbete i enlighet med lagar och andra författningar
Det normala åldrandet
– kunskap om hur åldrandet påverkar äldre personer fysiskt, psykiskt och socialt
– kunskap om hur äldre personers hälsa kan förbättras eller bevaras
– kunskap om hur åldrandet påverkar personer med funktionsnedsättning
– förmåga att uppmärksamma och ta till vara det friska hos äldre personer
Åldrandets sjukdomar
– kunskap om vanliga sjukdomar och hälsoproblem hos äldre personer och om hur dessa påverkar behovet av omsorg och vård
Funktionsbevarande omsorg m.m.
– kunskap om hur fysisk aktivitet påverkar äldre personers hälsa och välbefinnande
– förmåga att motivera äldre personer till fysisk aktivitet och att ge det stöd som behövs
– kunskap om ett funktionsbevarande och rehabiliterande arbetssätt samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– kunskap om hur hjälpmedel och en anpassad miljö kan underlätta äldre personers tillvaro
– kunskap om hur ett säkerhetsfrämjande arbetssätt kan förebygga olyckor, skador och brott samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
Social omsorg
– kunskap om betydelsen av fysisk, psykisk och social stimulans för äldre personers hälsa och välbefinnande
– förmåga att stödja äldre personer så att de får en meningsfull tillvaro både individuellt och i gemenskap med andra
Kroppsnära omsorg
– kunskap om personlig hygien, inklusive munvård
– förmåga att stödja äldre personer i att sköta klädsel och personlig hygien
Måltid, mat och näring
– kunskap om vilken betydelse måltid, mat och näring har för äldre personers hälsa och välbefinnande
– kunskap om hur förutsättningar skapas för goda matvanor och en god måltidsmiljö
– förmåga att tillaga måltider
– förmåga att stödja äldre personer vid måltider
– kunskap om livsmedelshantering
Skötsel av hemmet
– kunskap om hur man sköter ett hem
– förmåga att stödja äldre personer i att sköta sitt hem
Omsorg i livets slutskede
– kunskap om omsorg och vård av äldre personer i livets slutskede
– kunskap om stöd till närstående till äldre personer i livets slutskede
– kunskap om omhändertagande vid dödsfall
Hälso- och sjukvård m.m.
– kunskap om hälso- och sjukvård
– kunskap om basal hygien och om att förhindra smitta och smittspridning samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– kunskap om läkemedel och om läkemedelsanvändning hos äldre personer
Fortbildning
Personalen bör vid behov få fortbildning i syfte att upprätthålla de kunskaper och förmågor som anges i dessa allmänna råd. Personalen bör även ges möjlighet att följa kunskapsutvecklingen på området.