Jag tycker jag är
Målgrupp: Barn och ungdomar som går i grundskolan
Typ av metod: Bedömningsmetod
Målgrupp
Skolbarn 7–16 år.
Syfte
Avser att mäta barns självvärdering, som förväntas ha ett positivt samband med den psykiska hälsan.
Innehåll och genomförande
Konstruktion
Jag tycker jag är finns i två versioner, en för lågstadiet (L-skalan) och en för mellan- och högstadiet (MH-skalan). Instrumentet utvecklades ursprungligen för forskningsändamål, men används även i stor utsträckning i skolan, på BUP och av andra. Självskattningsskalorna består av ett antal påståenden som kan hänföras till de centrala områdena:
- fysiska egenskaper (utseende, kroppsuppfattning, hälsa)
färdigheter, talanger, begåvning - psykiska egenskaper: (psykisk stabilitet, styrka, ångest, aggressivitet) Relationer till föräldrarna och familjen
- relationer till andra (kamrater, lärare)
MH-skalan har 72 påståenden med fyra svarsalternativ (stämmer precis, stämmer ungefär, stämmer dåligt, stämmer inte alls) medan L-skalan har 32 påståenden med två svarsalternativ (ja och nej). Utöver uppgifterna ingår även en teckningsuppgift i L-skalan.
Omfattning och intensitet
Poängsättning
Jag tycker jag är (datorversion) har administrerings- som scoringfunktion, vilket innebär att man kan välja mellan att administrera testet direkt på skärmen eller att mata in data från ett papper och penna-administrerat test
Tidsåtgång
30 minuter.
Utbildning och licens
Tillgänglighet
Litteraturen Jag tycker jag är – 2 (hogrefe.se)
Krav på förkunskaper
Legitimerad psykolog.
Krav på utbildning
Det krävs ingen utbildning. De som har behörighet att använda instrumentet förutsätts ha utbildning i psykolog och psykometri.
Kunskapsunderlag
Jag tycker jag är är inte granskat av Socialstyrelsen.