ESTER screening
Målgrupp: Barn och ungdomar (0–18 år)
Typ av metod: Bedömningsmetod
Målgrupp
Barn och ungdomar av båda könen i åldrarna 0–18 år.
Syfte
Instrumentet syftar till att vara ett stöd vid bedömning av huruvida det behövs en mer detaljerad bedömning av den unge eller fler insatser. Fokus ligger på styrkor och svagheter hos den unge, med specifikt fokus på riskfaktorer för normbrytande beteende.
Innehåll och genomförande
Konstruktion
ESTER-screeningsformulären, som omfattar fyra sidor, finns i sex olika versioner, utformade för:
- föräldrar/vårdnadshavare, med och utan familjedel
- professionella, till exempel förskollärare/lärare, kuratorer, skolläkare,
- personal i socialtjänst eller BUP, med och utan familjedel
- den unge själv (från 10 års ålder), med och utan familjedel
I vissa miljöer – till exempel förskola och skola – kan den professionelle (till exempel förskollärare eller lärare) anse att det inte är relevant eller lämpligt att i ett första screeningsskede ställa frågor om risker i familjen eller hos föräldrarna. Därför finns ESTER-screeningsformulären både med och utan familjeriskfaktorsdelen. Det är upp till den professionelle att besluta vilken version som är lämplig att använda. ESTER-screening tar cirka 15 minuter att fylla i och kan användas i alla miljöer/instanser som arbetar med barn och unga, till exempel BVC, förskola, skola, BUP och socialtjänst.
Utbildning och licens
Tillgänglighet
Distribueras av ester-bedomning.se.
Krav på förkunskaper
Samtliga som går utbildning kan använda ESTER (oavsett förkunskaper).
Krav på utbildning
ESTER grundutbildning.
Kunskapsunderlag
SBU har identifierat en kunskapslucka när det gäller Ester bedömning och screening. Mer forskning (primärstuider) behövs om effekterna av att använda risk- och behovsbedömningsmetoder i en svensk kontext. Exempelvis behöver effekt på återfall i våld och annan kriminalitet studeras för beräkning av ekonomiska konsekvenser. Fler prospektiva studier, där risk- och behovsbedömningar genomförs i praktisk verksamhet, behövs för att kunna studera metodernas påverkan på val av insatser och effekt på återfall i brott.