EARL (Early Assessment Risk List) V3
Målgrupp: Barn 6–12 år, som uppvisar regelbrytande beteenden och riskerar att bli involverade i kriminalitet
Typ av metod: Bedömningsmetod
Målgrupp
Barn 6–12 år, som uppvisar regelbrytande beteenden och riskerar att bli involverade i kriminalitet.
Syfte
Syftet är att identifiera påverkbara riskfaktorer hos barnet och omgivningen, vilka skulle kunna leda till att barnet utvecklar ett antisocialt beteende.
Innehåll och genomförande
EARL identifierar 21 olika riskfaktorer uppdelade på nio familjefaktorer, nio barnfaktorer och tre hinder för behandling. Familjefaktorer innefattar barnets närmiljö och levnadsvill-kor, barnfaktorer innefattar barnets individuella egenskaper medan hinder för behandling innefattar psykologiska och praktiska omständigheter kring barnet, familjen och samhället, som kan försvåra behandlingen. Underlaget för EARL-skattningen bör komma från flera olika personer kring barnet. I bedömningen ska hänsyn tas till köns-, kultur- och etniska skillnader.
Skattningarna och bedömningarna i EARL utmynnar i en behandlingsrekommendation med strategier kring hur de olika riskerna ska hanteras.
Omfattning och intensitet
Poängsättning och återkoppling
Skattningen sker på en trepoängsskala (0-1-2) för varje riskfaktor. Finns inte tillräcklig information om en riskfaktor skattas inte denna alls. Det finns även möjlighet att markera riskfaktorer som kritiska, ifall de bedöms extra oroande, behöver en omedelbar åtgärd eller är viktiga att följa upp. Baserat på resultaten i EARL-skattningen bedöms barnet ha en sammantagen riskbedömning som är låg, medel eller hög risk. I den sammantagna riskbedömningen är det även viktigt att inkludera eventuella fallspecifika riskfaktorer. Även tillförlitligheten i EARL-skattningen bedöms som låg, medel eller hög.
Bedömningen återkopplas till barnets vårdnadshavare, där de strategier kring hur de olika riskerna ska hanteras diskuteras och man kommer överens om vilka förändringar som ska göras.
Utbildning och licens
EARL kan användas inom både vård, skola och socialtjänst, där tillgång till behandling eller lämpliga insatser är möjliga. Användare bör ha gått en utbildning i EARL innan manualen används.
Utbildning i EARL finns som fortbildningskurs hos Centrum för psykiatriforskning, för professionella som utreder, bedömer och behandlar barn med utagerande beteendeproblem.
Centrum för psykiatriforskning
Kunskapsunderlag
Earl är inte granskat av Socialstyrelsen.
Referenser
- Augimeri L. K., Smaragdi A., Walsh M., Koegl C. J. & Webster C. D. (2021). Early Assessment Risk List, version 3, EARL V-3 (A. Smaragdi, M. Baum & M. Helander, övers.).
- EARL på SNAP.
Information hämtad februari 2022 på: childdevelop.ca/snap/risk-assessment-tools