CBCL (Child Behaviour Check List)
Målgrupp: Barn (1,5–18 år) med psykiska problem
Typ av metod: Bedömningsmetod
Målgrupp
Barn i åldrarna 1,5–18 år med psykiska problem.
Syfte
Beskriva barns problem och sociala kompetens.
Innehåll och genomförande
Konstruktion
CBCL formuläret för barn mellan 1,5–5 där föräldrarna skattar sitt barn inom 99 problemområden samt ger beskrivningar av problem, svagheter, särskilda orosmoment och barnets starkaste sidor. CBCL innehåller även en språkutvecklingsdel.
För åldrarna 18–35 månader visar skattningen huruvida utvecklingen av ordförrådet och förmågan till ordsammansättningar är försenad. För äldre barn med språkförsening ger språkutvecklingsdelen jämförelser med normgrupp fram till 35 månader.
CBCL formuläret för barn och ungdomar 6–18 år hämtar information från föräldrar, andra nära släktingar och/eller förmyndare om barnets färdigheter samt beteende- och känslomässiga svårigheter. CBCL 6–18 består av 118 påståenden som beskriver specifika beteende- och känslomässiga problem samt två öppna frågor för övriga svårigheter. Föräldrarna skattar barnet efter hur aktuellt varje påstående är nu och har varit under de senaste sex månaderna.
Utbildning och licens
Det finns inga krav på utbildning. Journal Digital kan förmedla utbildning.
Tillgänglighet
Formuläret kan beställas från Journal Digital.
Krav på förkunskaper
Det finns inga krav på förkunskaper. CBCL används av kliniska utövare med erfarenheter av intervjuteknik och psykiatrisk kunskap.
Kunskapsunderlag
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) har identifierat en vetenskaplig kunskapslucka gällande CBCL: CBCL (Child Behaviour Check List) för att beskriva problem och social kompetens hos barn och ungdomar med psykisk problematik (sbu.se)
Den vetenskapliga kunskapsluckan är ett resultat av den systematiska översikten av standardiserade bedömningsmetoder i utredningar av barn och unga inom socialtjänsten (barn, ungdomar och unga vuxna t.o.m. 21 år). Det behövs en uppdaterad systematisk översikt av AUDIT gällande målgruppen.
Standardiserade bedömningsmetoder i utredningar av barn och unga inom socialtjänsten (sbu.se)
Referenser
- Achenbach TM. (1991) Manual for the Child Behavior Checklist/4–18 and 1991 Profile. Burlington, Vt: University of Vermont, Department of Psychiatry; 1991.
- Achenbach TM & Ruffle, M. (2000) The Child Behavior Checklist and Related Forms for Assessing Behavioral/Emotional Problems and Competencies. Pediatrics in Review Vol. 21 No. 1.