Vårdkontakt

Begreppet vårdkontakt finns definierat i Socialstyrelsens termbank som ”kontakt mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal då hälso- och sjukvård utförs”. Tidpunkten för varje vårdkontakt ska dokumenteras tillsammans med väsentliga uppgifter om bakgrunden till vården, samt planerade och vidtagna åtgärder.

Exempel på vårdkontakter är vårdtillfälle, öppenvårdsbesök, hemsjukvårdsbesök och distanskontakt. Under vårdkontakt i sluten vård, vilket definieras som ett vårdtillfälle, finns det särskilda bestämmelser kring in- och utskrivning av patienter som är relaterade till vårdåtagande.   

Avgränsningar 

NIMen inkluderar endast de attribut som kan härledas till specifika dokumentationskrav enligt författning. Under framtagandet av NIMen har det medvetet gjort vissa avgränsningar även om de kan vara intressanta utifrån organisationens vårdplanering i samband med en vårdkontakt. Dessa är listade nedan.

  • Administrativa benämningar i Socialstyrelsens termbank som anger om en tid avtalats i förväg eller ej, och om patientens tillstånd behöver omedelbar bedömning eller omhändertagande har uteslutits.
  • Huruvida vårdkontakten avser ett nybesök, återbesök eller en specifik aktivitet utpekad som mätpunkt i vårdgarantin har uteslutits från NIMen.

En viktig distinktion är att inte blanda ihop begreppet vårdkontakt som avses här, med begreppet fast vårdkontakt, som har en annan innebörd och finns beskriven i NIMen för hälso- och sjukvårdspersonal.

Metadata

Id (URI)              

 

Version              

 

Status

 

Version av NI

 

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Hälso- och sjukvård

Nyckelord

vårdkontakt, vårdtillfälle, öppenvårdsbesök, hemsjukvårdsbesök, distanskontakt, vårdkontaksorsak,

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

vårdkontakt

kontakt mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal då hälso- och sjukvård utförs

Socialstyrelsens termbank

vårdbegäran

begäran om hälso- och sjukvård

Anmärkning:
Vårdbegäran kan delas in i tre typer utifrån vem som framställer den:

• Vårdbegäran för egen räkning, där patienten själv eller en företrädare för patienten framställer vårdbegäran. Exempel på företrädare är vårdnadshavare, förvaltare, ombud och god man.

• Remiss, där hälso- och sjukvårdspersonal framställer vårdbegäran för patientens räkning.

• Vårdbegäran från tredje part, där någon annan framställer vårdbegäran för patientens räkning. Exempel på tredje part är myndigheter (typiskt Polisen eller Rättsmedicinalverket), närstående personer och personer utan relation till patienten.

Socialstyrelsens termbank

hälso- och sjukvård

åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador

Definitionen baserad på 2 kap. 1 § första stycket 1 hälso- och sjukvårdslagen (2017:30)

Socialstyrelsens termbank

vårdtillfälle

vårdkontakt i sluten vård

Socialstyrelsens termbank

vårdåtagande

beslut av mottagande vårdenhet att acceptera vårdbegäran

Socialstyrelsens termbank

inskrivning i sluten vård

händelse när ett vårdtillfälle påbörjas och vårdplats i sluten vård ställs till patients förfogande

Socialstyrelsens termbank

utskrivning i sluten vård

händelse när ett vårdtillfälle avslutas och vårdplats i sluten vård inte längre står till patientens förfogande

Socialstyrelsens termbank

vårdkontakt i öppen vård

Definition saknas, se anmärkning

Vårdkontakt i öppen vård kan antingen vara fysiska möten, som vid hembesök och mottagningsbesök, eller distanskontakt.

Vårdkontakt i öppen vård är att betrakta som en rubrik, därför saknas definition.

Socialstyrelsens termbank

öppenvårdsbesök

vårdkontakt inom öppen vård som innebär fysiskt möte mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal

Socialstyrelsens termbank

hemsjukvårdsbesök

vårdkontakt inom hemsjukvård som innebär personligt möte mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal

Socialstyrelsens termbank

distanskontakt

vårdkontakt i öppen vård där hälso- och sjukvårdspersonal och patient är rumsligt åtskilda

Socialstyrelsens termbank

vårdkontaktsorsak

orsak till vårdkontakt som hälso- och sjukvårdspersonal anger

Anmärkning: Begreppet ska inte förväxlas med sökorsak, som anges av patient, företrädare för patient eller tredje part.

Socialstyrelsens termbank

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen har valts ut och motiverats utifrån de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation exempelvis mellan patienter, vårdnadshavare och hälso- och sjukvårdspersonal.

Attributsbeskrivning

typ

Typ av vårdkontakt som avses, exempelvis:

- vårdtillfälle
- öppenvårdsbesök
- hemsjukvårdsbesök.
- distanskontakt

  Föreslaget urval kommer att ses över.

Attribut har följt med från tidigare NI-klass.
CD_CV|ST 0..1
tid Angivelse av under vilken tid en vårdkontakt skett, är planerad att ske eller önskas ske. HSLF-FS 2016:40, 2008:355   IVL (TS) 1..1
status Angivelse av vårdkontaktens status, för att dokumentera om en vårdkontakt till exempel är utförd, pågående eller planerad. HSLF-FS 2016:40, 2008:355 Föreslaget urval kommer att ses över CD_CV|ST 1..1
vårdkontaktsorsak orsak till vårdkontakt som hälso- och sjukvårdspersonal anger. Begreppet ska inte förväxlas med sökorsak, som anges av patient, företrädare för patient eller tredje part. 2008:355

 

ST 1..1

 

Dokumentationskrav enligt författning

tid, status HSLF-FS 2016:40 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården

5 kap. 3 §, punkt 4 Vårdgivaren ska, utöver vad som följer av 3 kap. 5–8 och 11 §§ patientdatalagen (2008:355), säkerställa att patientjournalen innehåller 4. tidpunkten för varje vårdkontakt som patienten har haft eller somplaneras. 
vårdkontaktsorsak Patientdatalag (2008:355) 3 kap. 6 §, punkt 2 Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

   2. väsentliga uppgifter om bakgrunden till vården,

tid, status Patientdatalag (2008:355) 3 kap. 6 §, punkt 4 Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla

4. väsentliga uppgifter om vidtagna och planerade åtgärder 
typ, tid, status, HSLF-FS 2016:40 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården

5 kap. 5 §, punkt 13 Vårdgivaren ska säkerställa att en patientjournal, i förekommande fall, innehåller uppgifter om 13. vårdplanering.

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det finns begrepp i NI och Termbanken som tidigare används för att hålla ihop flera vårdkontakter i en patientresa.  Till exempel har vårdepisod, hälsoärende och individanpassad vårdprocess tidigare använts. NIMen inkluderar ingen struktur för att hantera detta även om det kan finnas ett behov för att underlätta mätning av följsamhet emot vårdgarantin och undvika att ansvaret för en patient faller mellan stolarna.

Refererade informationsmodeller

Publicerad: