Kontaktuppgifter

NIMen har utformats för att framhålla och förtydliga vilka delar som är relevanta när det gäller kontaktuppgifter relaterade till brukare, andra personer och socialtjänstpersonal.

Modellen identifierar och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera kontaktuppgifter korrekt och effektivt. Dessa attribut har valts och motiverats utifrån de krav som ställs i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.

Genom att utgå från informationen i NIMen kan omsorgen säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar alltså som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av kontaktuppgifter, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.

Metadata

Metadata

Id (URI)              

TBA

Status

Utkast

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Socialtjänst

Nyckelord

Kontaktuppgifter, telefonnummer, epost, adress

Datum för publicering

2024-07-11

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Begreppsbeskrivning
Begrepp Definition och beskrivning Källa

Kontaktuppgift

Typ av information som behövs för att kontakt ska kunna ske mellan parter.

Nationell informationsstruktur

Adress

Hänvisning görs till Adressering

 (ISO 19160-4:2023)

Adressering - Del 4: Internationella postadresskomponenter och adressmodeller (ISO 19160-4:2023)

Folkbokföringsadress

Adressen till en persons folkbokföringsfastighet (bostadsadress).

Adressen är uppbyggd enligt den nya adresstandarden SS 61 34 01 och innehåller följande termer­­­:

c/o                          

utdelningsadress 1

utdelningsadress 2

postnummer     

postort

Skatteverket, Navet

Särskild postadress

En särskild postadress är den adress till vilken en persons post ska delas ut. Adressen är uppbyggd enligt den nya adresstandarden SS 61 34 01 och innehåller följande termer­­­:

c/o                          

utdelningsadress 1

utdelningsadress 2

postnummer     

postort

Skatteverket, Navet

Epostadress

En elektronisk adress med en unik sträng som identifierar ett epostkonto.

Nationell informationsstruktur

Telefonnummer

Det kontaktnummer som en telefon är kopplad till och som används för att nå en abonnent

Nationell informationsstruktur

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.

Attributsbeskrivning

Attributsbeskrivning
Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

telefonnummer

angivelse av elektronisk adressinformation i form av telefonnummer till personen

TEL

0..*

 

SOSFS 2014:5

adress

angivelse av adress till personen

AD

0..*

ISO  19160-4:2023

SOSFS 2014:5

epostadress

angivelse av elektronisk adressinformation i form av en epostadress till personen

ST

0..*

 

SOSFS 2014:5

 

Kodverk/Urval

Kodverk/Urval
Kodverk Urvals-ID Urval

Adressering - Del 4: Internationella postadresskomponenter och adressmodeller

 

ISO 19160-4:2023

 

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

Dokumentationskrav enligt författning
Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext

adress

elektroniskadress

telefonnummer

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 §

En personakt ska innehålla namn, personnummer och andra kontaktuppgifter till den enskilde

adress

elektroniskadress

telefonnummer

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 § p. 1

En personakt för ett barn ska dessutom innehålla uppgifter om

1. vem som är barnets vårdnadshavare eller särskilt förordnad vårdnadshavare (namn, personnummer och kontaktuppgifter),

adress

elektroniskadress

telefonnummer

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 § p. 2

En personakt för ett barn ska dessutom innehålla uppgifter om

2. förälder (namn, personnummer och kontaktuppgifter) som har rätt till umgänge med barnet utan att vara barnets vårdnadshavare, eller

adress

elektroniskadress

telefonnummer

SOSFS 2014:5

4 kap. 5 § p. 3

En personakt ska också innehålla uppdaterade uppgifter om

3. förordnande av god man eller förvaltare enligt 11 kap. föräldrabalken med uppgifter om vem som har förordnats, för vilket eller vilka uppdrag samt kontaktuppgifter, och

adress

elektroniskadress

telefonnummer

SOSFS 2014:5

5 kap. 22 §

Nämndens uppdrag till en utförare ska dokumenteras och innehålla uppgifter om den enskildes namn, personnummer och andra kontaktuppgifter samt uppgifter som anges i 4 kap. 4 § andra stycket och 4 kap. 5 §.

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och omsorgen.

Publicerad: