Kommunikationssätt
Det är viktigt att hålla information om kommunikationssätt för de fall där detta föranleder behov av tolk eller någon form av kommunikationsstöd. Här är några exempel på när sådan information är avgörande:
- En brukare som vill använda finska i kommunikationen om sin hälsa.
- En vårdnadshavare som behöver kunna kommunicera om sitt barns hälsa på georgiska.
- Ett barn som kommunicerar med hjälp av bilder och röst- och talhjälpmedel.
Även personer som normalt använder ett talat språk kan behöva kommunikativt stöd i vissa situationer. Dessutom finns det personer med kommunikationssvårigheter som inte bara har svårt att uttrycka sig, utan även att förstå vad andra säger.
Attributen i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.
Genom att utgå från informationen i NIMen kan socialtjänstpersonal säkerställa att de uppfyller rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten av information om kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom vården vid informationsdelning.
Begreppsmodell
Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.
Informationsmodell
Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv mellan kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.
Genom att utgå från informationen i NIMen kan socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enligheten i hanteringen av kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.