Kommunikationssätt

NIMen har utformats för att tydliggöra vilka delar som är viktiga att framhålla och förtydliga när det gäller information om en persons sätt att kommunicera med sin omgivning. Kommunikationssätt kan omfatta talat språk, teckenspråk och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK).

Det är viktigt att hålla information om kommunikationssätt för de fall där detta föranleder behov av tolk eller någon form av kommunikationsstöd. Här är några exempel på när sådan information är avgörande:

  • En patient som vill använda finska i kommunikationen om sin hälsa.
  • En vårdnadshavare som behöver kunna kommunicera om sitt barns hälsa på georgiska.
  • En patient som kommunicerar med hjälp av bilder och röst- och talhjälpmedel.

Även personer som normalt använder ett talat språk kan behöva kommunikativt stöd i vissa situationer. Dessutom finns det personer med kommunikationssvårigheter som inte bara har svårt att uttrycka sig, utan även att förstå vad andra säger.

Metadata

 

Id (URI)              

TBA

Status

Publicerad

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Hälso- och sjukvård

Nyckelord

kommunikationssätt

Publiceringsdatum

2024-06-05

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

 
Begrepp Beskrivning och definition Källa

Kommunikationssätt

En persons sätt att kommunicera med sin omgivning. En del personer med kommunikationssvårigheter har endast svårt att uttrycka sig, men vissa har också svårt att förstå vad andra säger.

information om kommunikationssätt kan föranleda tolkbehov eller någon form av kommunikationsstöd i ett samtal.

Nationell informationsstruktur

Kommunikationsstöd

Att kommunicera med stöd exempelvis med bilder (pekprata) eller röst- och talhjälpmedel

Nationell informationsstruktur

Talat språk

Talat språk eller talspråk är typ av kommunikationssätt med frambringande av språkljud som används mellan människor.

Nationell informationsstruktur

Teckenspråk

Teckenspråk är typ av kommunikationssätt med visuella gester som används mellan människor.

Nationell informationsstruktur

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)

Alternativ och kompletterande kommunikation är ett samlingsnamn för olika kommunikationssätt mellan människor.

Genom att använda naturliga reaktioner, signaler, ljud, gester, föremål, tecken, rörliga bilder och taktila bilder, bilder eller symboler. AKK kan användas tillsammans med talat språk och eller helt ersätta talat språk.

Specialpedagogiska myndigheten

 

 

Tolkning

Tolkningsmetodik som används mellan två parter i dialog som saknar ett gemensamt språk.

 

Nationell informationsstruktur

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan patienter, vårdnadshavare och hälso- och sjukvårdspersonal.

Attributsbeskrivning

 
Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning
Talat språk Kod för angivelse av talat språk eller teckenspråk   CD_CV Språkkoder — Del 3: Treställiga bokstavskoder för alla kända språk (ISO 639-3:2007, IDT)  
Kommunikationsstöd

Angivelse av personens kommunikationsstöd.

  CD_CV Se kodverkslista  

 

Kodverk/Urval

 
Kodverk Urvals-ID Urval

Språkkoder — Del 3: Treställiga bokstavskoder för alla kända språk (ISO 639-3:2007, IDT)

OID 1.0.639.3  

Snomed CT

 

Tolk 40570005

Snomed CT

 

AKK (använder alternativ och kompletterande kommunikation) 716524009

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan hälso- och sjukvårdspersonal säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom vården vid ex. informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

 
Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext

Talat språk

Förvaltningslag (2017:900)

 

13 § 1st

 

En myndighet ska använda tolk och se till att översätta handlingar om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt när myndigheten har kontakt med någon som inte behärskar svenska.

Talat språk,

Kommunikationsstöd

Förvaltningslag (2017:900)

 

13 § 2 st

 

En myndighet ska under samma förutsättningar använda tolk och göra innehållet i handlingar tillgängligt när den har kontakt med någon som har en funktionsnedsättning som allvarligt begränsar förmågan att se, höra eller tala.

Kommunikationsstöd

Hälso- och sjukvårdslag (2017:30) 

8 kap. 7 §  

Regionen ska erbjuda dem som avses i 1 §

3. tolktjänst för vardagstolkning för barndomsdöva, dövblinda, vuxendöva och hörselskadade.

Talat språk,

Kommunikationsstöd

Patientlag

3 kap. 6§   

 

Informationen ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar.

Mottagarens önskan om att avstå från information ska respekteras.

Talat språk,

Kommunikationsstöd

Patientlag

3 kap. 7§  

Den som ger informationen ska så långt som möjligt försäkra sig om att mottagaren har förstått innehållet i och betydelsen av den lämnade informationen.

Informationen ska lämnas skriftligen om det behövs med hänsyn till mottagarens individuella förutsättningar eller om han eller hon ber om det.

Talat språk,

Kommunikationsstöd

HSL

 

2 b § 

Patienten och dennes närstående ska ges information enligt vad som anges i 3 kap.patientlagen (2014:821). Lag (2014:822).

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och omsorgen.

Senast uppdaterad:
Publicerad: