Kommunikationssätt
Det är viktigt att hålla information om kommunikationssätt för de fall där detta föranleder behov av tolk eller någon form av kommunikationsstöd. Här är några exempel på när sådan information är avgörande:
- En patient som vill använda finska i kommunikationen om sin hälsa.
- En vårdnadshavare som behöver kunna kommunicera om sitt barns hälsa på georgiska.
- En patient som kommunicerar med hjälp av bilder och röst- och talhjälpmedel.
Även personer som normalt använder ett talat språk kan behöva kommunikativt stöd i vissa situationer. Dessutom finns det personer med kommunikationssvårigheter som inte bara har svårt att uttrycka sig, utan även att förstå vad andra säger.
Begreppsmodell
Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.
Informationsmodell
Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan patienter, vårdnadshavare och hälso- och sjukvårdspersonal.
Genom att utgå från informationen i NIMen kan hälso- och sjukvårdspersonal säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom vården vid ex. informationsdelning.