Brukare

NIMen har utformats för att tydliggöra och framhålla vilka delar som är viktiga att förtydliga när det gäller information om en brukare.

Modellen belyser och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera information om dessa personer. Genom att utgå från informationen i NIMen kan omsorgen säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar alltså som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av information gällande brukare, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.

Metadata

Metadata

Id (URI)              

TBA

Status

Under arbete

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Socialtjänst

Nyckelord

brukare, person

Datum för publicering

2024-07-11

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Begreppsbeskrivning
Begrepp Definition och beskrivning Källa

Brukare

(inom socialtjänst:) person som får, eller som är föremål för en utredning om att få, individuellt behovsprövade insatser från socialtjänsten

Anmärkning

Brukare används som samlande begrepp för alla som får individuellt behovsprövade insatser från socialtjänsten oavsett vilken typ av insatser det handlar om. Insatserna kan röra allt från stöd och service till mer omfattande bistånd, och en brukare kan vara allt från ett nyfött barn till en mycket gammal människa.

Observera att brukare även inkluderar personer som är tvångsomhändertagna, det vill säga personer som får vård enligt LVU, lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga eller LVM, lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, med andra ord när insatserna från socialtjänsten inte är frivilligt mottagna. Ordet brukare anger att personen tar en insats i bruk oavsett om den är frivilligt mottagen eller ges med tvång.

Eftersom termen brukare står för alla som får individuellt behovsprövade insatser från socialtjänsten är det inte lämpligt att kalla någon för brukare när man avser en särskild grupp eller enstaka individer - det kan uppfattas som en sorts avståndstagande.

Beroende på sammanhang kan därför andra mer precisa benämningar vara lämpliga att använda i stället, till exempel assistansanvändare, familjehemsplacerat barn, klient, tvångsomhändertagen.

Socialstyrelsens termbank

Begreppsdiagram brukare https://termbank.socialstyrelsen.se/docs/Begreppsdiagram_brukare.pdf

Person-id

Identitetsbeteckning för fysisk person. 

Socialstyrelsens termbank

Fysisk person

Fysisk person är en enskild människa till skillnad från en juridisk person som är till exempel ett bolag.

Personuppgifter är uppgifter som enskilt eller tillsammans med andra uppgifter kan knytas till en levande fysisk person.

Integritetsmyndighetens ordlista

 

Skatteverket

Personnummer

enhetligt utformat unikt person-id registrerat i folkbokföringen

Anmärkning: En person som inte är eller har varit folkbokförd får efter begäran från en myndighet tilldelas ett särskilt nummer (samordningsnummer).

För varje folkbokförd person fastställs ett personnummer som identitetsbeteckning.

Personnumret innehåller födelsetid, födelsenummer och kontrollsiffra.

Socialstyrelsens termbank

 

 

 

Folkbokföringslag (1991:481) 18 §   

 

Samordningsnummer

enhetligt utformat person-id, som på begäran av en myndighet tilldelas av Skatteverket, för en person som inte är eller har varit folkbokförd i Sverige

Som huvudregel ska en persons identitet vara styrkt för att ett samordningsnummer ska kunna tilldelas.

Socialstyrelsens termbank

 

 

Skatteverket

 

Förnamn

En persons namn består av ett eller flera förnamn. En person har ett tilltalsnamn.

Nationell informationsstruktur

Efternamn

En persons namn består av ett eller flera efternamn

Nationell informationsstruktur

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.

Attributsbeskrivning

Attributsbeskrivning
Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

Person-id

Angivelse av identitetsbeteckning som personen har oavsett om personen får, utreds inom eller är registrerad för att få omsorg (vanligtvis personnummer eller samordningsnummer).

II

0..1

 

 

SOSFS 2014:5

Förnamn

Angivelse av förnamn, som är personens givna namn och inkluderar tilltalsnamn.

ST

0..*

 

SOSFS 2014:5

Efternamn

Angivelse av efternamn, som är personens familjenamn eller släktnamn.

ST

0..1

 

SOSFS 2014:5

Kön

Angivelse av vilket kön personen har enligt folkbokföringen

CD_CV|ST

0..1

 

SOSFS 2014:5

Födelsedatum

Angivelse av datum när personen är född.

TS_DATE_FULL

0..1

 

SOSFS 2014:5

Sekretessmarkering

Angivelse av sekretessmarkering enligt Skatteverket.

BL_NONNULL

0..1

 

SOSFS 2014:5

Skyddad folkbokföring

Angivelse av skyddad folkbokföring enligt Skatteverket.

BL_NONNULL

0..1

 

SOSFS 2014:5

Civilstånd

Angivelse av personens civilstånd.

CD_CV |ST

0..1

 

 

 

Refererade informationsmodeller

Kommunikationssätt

Kontaktuppgifter

Genom att utgå från informationen i NIMen kan socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

Dokumentationskrav enligt författning
Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext

Förnamn Efternamn

Person-id

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 §

En personakt ska innehålla namn, personnummer och andra kontaktuppgifter till den enskilde

Person-id

födelsedatum

kön

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 §

Om den enskilde saknar svenskt personnummer, ska personakten i stället innehålla födelsedata, samordningsnummer eller andra uppgifter som gör det möjligt att dokumentera uppgifter om den enskilde utan risk för att han eller hon förväxlas med någon annan person.

Uppgifterna ska hållas uppdaterade.

Sekretess-markering

Skyddad folkbokföring

SOSFS 2014:5

4 kap. 5 § p 4

En personakt ska också innehålla uppdaterade uppgifter om

4. huruvida den enskilde har skyddade personuppgifter genom sekretessmarkering i folkbokföringen enligt 22 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och omsorgen.

Publicerad: