Annan person

NIMen har utformats för att tydliggöra och framhålla vilka delar som är viktiga att förtydliga när det gäller information om en person som är relaterad till brukaren men som inte själv är brukare eller socialtjänstpersonal. Exempel på sådana personer kan vara vårdnadshavare, närstående eller företrädare.

Modellen belyser och specificerar de attribut som är viktiga för att hantera information om dessa personer. Här är några exempel på varför sådan information kan vara avgörande:

  • Vårdnadshavare: En vårdnadshavare som behöver samtycka till behovsprövade insatser för ett barn.
  • Närstående: En person som står brukaren nära och kan vara en källa till emotionellt stöd eller praktisk hjälp i kontakter med socialtjänsten.
  • Företrädare: En juridisk eller formell representant som agerar på huvudmannens vägnar, till exempel en god man eller förvaltare.

Attributen i modellen har valts ut och motiverats utifrån de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.

Genom att utgå från informationen i NIMen kan omsorgen säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar alltså som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av information om personer relaterade till den enskilde, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.

Metadata

Metadata

Id (URI)              

TBA

Status

Under arbete

Utgivare

Socialstyrelsen

Utgivningsspråk

Svenska (SE)

Område

Socialtjänst

Nyckelord

Annan person, anhörig, närstående, make, sambo, förälder, barn, företrädare, förvaltare, god man, förmyndare, vårdnadshavare, ombud,

Datum för publicering

2024-07-11

Datum för revidering

 

 

Begreppsmodell

Begreppsmodellen är uppbyggd på identifierade relevanta juridiska uttryck samt andra relevanta begrepp i sammanhanget. Begreppen är definierade för att skapa klarhet och förståelse, vilket säkerställer att relevant information tolkas korrekt och kan utbytas effektivt mellan alla inblandade aktörer.

Begreppsbeskrivning

Begreppsbeskrivning
Begrepp Definition och beskrivning Källa

Annan person

Person som kan ha relation och roll till vård- och omsorgstagaren men som inte är vård- och omsorgstagare eller vård- och omsorgspersonal.

Nationell informationsstruktur

 

Anhörig

Person inom familjen eller bland de närmaste släktingarna Anmärkning: Observera att termerna anhörig och närstående inte används konsekvent i lagtexterna.

Socialstyrelsens termbank

Anhörigbehörig

En anhörig är behörig att för den enskilde vidta ordinära rättshandlingar med anknytning till dennes dagliga livsföring.

 

Det är den anhörige som ska bedöma om behörigheten gäller.

Behöriga anhöriga

Behörigheten enligt gäller i tur och ordning för
   1. make eller sambo,
   2. barn,
   3. barnbarn,
   4. föräldrar,
   5. syskon, och
   6. syskonbarn.



Föräldrabalk (2017:311) 17 kap. 1 och 2§§

Make

Part i äktenskap

 

Nationell informationsstruktur

 

Sambo

Person som stadigvarande bor tillsammans med en annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll

 

Nationell informationsstruktur

 

Barn

Människa under 18 år

 

Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen)

Förälder

Föräldrar och andra vårdnadshavare kan både ha roll som företrädare för och relation som anhörig till ett barn.

När barn blir vuxna övergår vårdnadshavare till att bli anhörig i egenskap av förälder.

 

Nationell informationsstruktur

 

Närstående

Person som den enskilde anser sig ha en nära relation till

Anmärkning: Observera att termerna anhörig och närstående inte används konsekvent i lagtexterna.

Socialstyrelsens termbank

Företrädare

Person som är utsedd att företräda en enskild i rättsliga frågor eller i vissa fall även på annat sätt än rättsligt sörja för den enskilde. Det kan innebära att se till att den enskilde får den omsorg som han eller hon behöver. I vissa fall leder företrädarskapet till att den enskildes rättshandlingsförmåga kan begränsas.

Nationell informationsstruktur

Förmyndare

Person som utövar förmynderskap

Socialstyrelsens termbank

Förmyndarskap

Förvaltning av omyndigs egendom samt befogenheter att företräda denne i andra angelägenheter än dem som rör dennes person

Socialstyrelsens termbank

Förvaltare

Person som är utsedd att företräda en viss person som är ur stånd att vårda sig själv eller sin egendom och där dennes rättshandlingsförmåga är begränsad

Anmärkning: God man och förvaltare utses av allmän domstol eller överförmyndare.

Socialstyrelsens termbank

God man

Person som är utsedd att företräda en viss person som på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person utan att dennes rättshandlingsförmåga begränsas

Anmärkning: God man och förvaltare utses av allmän domstol eller överförmyndare.

Socialstyrelsens termbank

Vårdnadshavare

Förälder eller av domstol särskilt utsedd person som har att utöva vårdnaden om ett barn

Anmärkning: Rätten att företräda barnet i ekonomiska frågor och att förvalta dess tillgångar hör inte till vårdnaden utan till förmynderskapet. En vårdnadshavare är dock vanligen också förmyndare för barnet.

Socialstyrelsens termbank

Ombud

Person som har fullmakt att föra talan för annan person eller grupp och bevaka personens eller gruppens intressen

Socialstyrelsens termbank

 

Informationsmodell

Attribut och kodverk i modellen är noggrant utvalda och motiverade av de krav som anges i lagar, förordningar och föreskrifter för att säkerställa en korrekt och effektiv kommunikation mellan brukare, vårdnadshavare och socialtjänstpersonal.

Attributsbeskrivning

Attributsbeskrivning
Namn på attribut Beskrivning av attribut Datatyp Kardinalitet Kodverk Författning

Roll

Kod för att ange vilken roll annan person har till brukaren




CV_CD

0..1

Urval 60041000052102 person med relation till vård- och omsorgstagare

SFS 2001:937

SOSFS 2014:5

Relation

Kod för att ange vilken relevant familj eller social relation annan person har till brukaren

 

CV_CD

0..*

Urval 60041000052102 person med relation till vård- och omsorgstagare

SFS 2001:937

SOSFS 2014:5

Förnamn

Identitetsuppgift för person. Angivelse av förnamn, som är en persons givna namn och inkluderar tilltalsnamn.

ST

0..*

 

Om det finns en rättslig eller administrativ anledning att inkludera namn på roll som företrädare eller anhörig/närsående till brukare som är ett barn.

 

SOSFS 2014:5

Efternamn

Identitetsuppgift för person. Angivelse av efternamn, som är en persons familjenamn eller släktnamn.

ST

0..*

 

När det finns en rättslig eller administrativ anledning att inkludera namn på roll som företrädare eller anhörig/närsående till brukare som är ett barn.

SOSFS 2014:5

Person-ID

Angivelse av identitetsbeteckning som personen har i form av personnummer

 

 

 

När det finns en rättslig anledning att inkludera personnummer på den person som har roll som företrädare/förmyndare och förälder till brukare som är ett barn.

SOSFS 2014:5

 

Kodverk/Urval

Kodverk/Urval
Kodverk Urvals-ID Urval

Snomed CT

 

person med relation till vård- och omsorgstagare 60041000052102

Urvalet ska användas för att specifiera vilken roll annan person har I förhållande till patienten.

Förmyndare 60121000052105

God man 60081000052107

Förvaltare 60111000052102

Vårdnadshavare 60101000052104   

 

Snomed CT

 

person med relation till vård- och omsorgstagare 60041000052102

Urvalet ska användas för att specificera vilken relation annan person har i förhållande till patienten.

Anhörig 59991000052106

Närstående 59981000052109

 

 

Genom att utgå från informationen i NIMen kan socialtjänsten säkerställa att de uppfyller dessa rättsliga krav på ett konsekvent och tydligt sätt. Modellen fungerar därför som ett verktyg för att förbättra noggrannheten och enhetligheten i hanteringen av kommunikationssätt, vilket i sin tur bidrar till en högre kvalitet och säkerhet inom omsorgen vid exempelvis informationsdelning.

Dokumentationskrav enligt författning

Dokumentationskrav enligt författning
Attribut Författning Kapitel, paragraf, stycke, punkt Författningstext 

Förnamn
Efternamn
Roll

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 §, punkt 3

En personakt för ett barn ska dessutom innehålla uppgifter om

3. vem (namn och kontaktuppgifter) som har förordnats som god man enligt lagen (2005:429) om god man för ensamkommande barn.

Relation

SFS 2001:937

5 kap. 1 § p. 1

En ansökan enligt 4 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga skall, om det inte möter särskilda hinder, särskilt beskriva

1. den unges hälsa, utveckling, sociala beteende och skolgång samt relationer till anhöriga och andra närstående,

Roll

SFS 2001:937

5 kap. 1 § punkt 2

En ansökan enligt 4 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga skall, om det inte möter särskilda hinder, särskilt beskriva

2. socialnämndens bedömning av den unges behov av vård och hans eller hennes vårdnadshavares förmåga att tillgodose detta behov, och

Roll

SFS 2001:937

5 kap. 1 §, 3 st,  punkt 3

En ansökan enligt 4 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga skall, om det inte möter särskilda hinder, särskilt beskriva

3. den unges och hans eller hennes vårdnadshavares syn på behovet av vård och förhållandena i övrigt.

Roll
Relation

SFS 2001:937

5 kap. 1 a §, 3 st,  punkt 2

1  En vårdplan enligt 11 kap. 3 § första stycket socialtjänstlagen (2001:453) ska, om det inte möter särskilda hinder, beskriva

2. det sätt på vilket den unges umgänge med föräldrar, vårdnadshavare och andra närstående ska ordnas,

Roll

SFS 2001:937

5 kap. 1 a §, 3 st,  punkt 4

3  En vårdplan enligt 11 kap. 3 § första stycket socialtjänstlagen (2001:453) ska, om det inte möter särskilda hinder, beskriva

4. den vårdbehövandes och, i fråga om barn, även hans eller hennes vårdnadshavares syn på den planerade vården.

Relation

Roll

SFS 2001:937

5 kap. 1 a §, 4 st,  p. 5

En genomförandeplan enligt 11 kap. 3 § tredje stycket socialtjänstlagen ska, om det inte möter särskilda hinder, beskriva

5. när och hur den unges umgänge med föräldrar, vårdnadshavare och andra närstående ska ordna

Roll

SFS 2001:937

5 kap. 1 a §, 4 st,  punkt 7

 En genomförandeplan enligt 11 kap. 3 § andra stycket socialtjänstlagen ska, om det inte möter särskilda hinder, beskriva

7. den unges och, i fråga om barn, hans eller hennes vårdnadshavares syn på genomförandet av den planerade vården

Roll

Förnamn
Efternamn



SOSFS 2014:5

4 kap. 4 §, punkt 1

En personakt för ett barn ska dessutom innehålla uppgifter om

1. vem som är barnets vårdnadshavare eller särskilt förordnad vårdnadshavare (namn, personnummer och kontaktuppgifter),

Relation Förnamn
Efternamn

Person-id

SOSFS 2014:5

4 kap. 4 §, punkt 2

En personakt för ett barn ska dessutom innehålla uppgifter om

2. förälder (namn, personnummer och kontaktuppgifter) som har rätt till umgänge med barnet utan att vara barnets vårdnadshavare, eller

Förnamn
Efternamn
Roll

SOSFS 2014:5

4 kap. 5 §, punkt 3

En personakt ska också innehålla uppdaterade uppgifter om

3. förordnande av god man eller förvaltare enligt 11 kap. föräldrabalken med uppgifter om vem som har förordnats, för vilket eller vilka uppdrag samt kontaktuppgifter, och

Roll

SOSFS 2014:5

4 kap. 10 §, punkt 1

Av journalen ska det framgå om

ställföreträdare, ombud eller biträde har medverkat vid handläggning av ett ärende eller vid genomförande eller uppföljning av en insats, och

Roll

SOSFS 2014:5

5 kap. 3 §

Om beslutet att inleda en utredning gäller ett barn, ska dokumentationen också innehålla uppgifter om när och på vilket sätt barnets vårdnadshavare har underrättats om att nämnden har inlett en utredning. Vidare ska det framgå om och i så fall när och på vilket sätt barnet har underrättats.

Relation

SOSFS 2014:5

5 kap. 5 §, punkt 2

Om den enskilde har lämnat samtycke till att nämnden får kontakta andra myndigheter eller personer, ska den enskildes samtycke dokumenteras. Av dokumentationen ska det framgå

2. om närstående får kontaktas och i vilket syfte,

 

Kompletterande angelägenheter för informationsdelning

Det är viktigt att notera att den grundläggande informationen som krävs vid delning och överföring av uppgifter inte uttryckligen anges som krav i författning, förutom i undantagsfall. Socialstyrelsen har därför i dagsläget valt att inte kartlägga sådan information. Trots detta är det en nödvändig förutsättning för en säker och effektiv informationshantering inom vården och omsorgen.

Refererade informationsmodeller

Publicerad: