rePULSE – exempel

Genom individuella samtal eller samtal i grupp ge barn och vuxna stöd och verktyg till att hantera sina impulser och träna sociala färdigheter.

Målgrupp

Barn, ungdomar och vuxna från 5 år och uppåt med svårigheter i känsloreglering, impulskontroll, problemlösning och sociala färdigheter.

Syfte

Att med hjälp av strukturerade träffar ge stöd och verktyg att hantera bristande impulskontroll, alternativt alltför hög grad av kontroll, och utveckla sociala färdigheter.

Innehåll och genomförande

rePULSE tar sin utgångspunkt i ett kognitivt förhållningssätt, social inlärningsteori och utvecklingspsykologiska kunskaper om barns utveckling och mognad. Metoden genomförs under ett antal träffar med psykoedukativa inslag i kombination med social färdighetsträning.

Metoden utgår ifrån en struktur bestående av 10 individuella samtal, 1 träff per vecka, med möjlighet till förlängning. Varje träff tar cirka 60 minuter. I de fall personen har koncentrationssvårigheter är det möjligt att dela upp träffarna.

Metoden berör tre huvudsakliga områden:

  1. mognadsutveckling (för att förstå varför man bör agera på ett bra sätt)
  2. känslokunskap (för att förstå och hantera sina egna känslor och öka den empatiska förmågan)
  3. social färdighetsträning (för att kunna samspela och kommunicera med andra på ett bra sätt).

rePULSE utgår från ett stöd i form av arbetsböcker och arbetsmaterial. Med hjälp av specialinriktat stödmaterial har rePULSE anpassats till flera specifika problemområden, som exempelvis aggressivitet, missbruk, och kriminalitet, rePULSE är i första hand framtagen som en individuell insats. Den används inom socialtjänsten, på HVB-hem, inom familjehemsvård och i barn- och ungdomspsykiatrin.

Utöver att användas som indikerad insats har rePULSE utvidgats med anpassade versioner för att ge ett generellt preventivt stöd, utformat för klassvis arbete inom grundskola och gymnasium samt för föräldragrupper.

Metodstöd, utbildning och licens

Metoden ägs av utbildningsföretaget rePULSE AB.

För att få genomföra rePULSE-metoden krävs att man gått rePULSE Grundutbildning. Den riktar sig till alla som arbetar med barn/ungdomar/vuxna och inga förkunskaper krävs. Utbildningen omfattar tre dagar. Efter de två första dagarna inleder man en serie av tio träffar med en individ. Cirka 10–12 veckor senare har man den tredje avslutande dagen. I samband med utbildningarna får deltagarna det arbetsmaterial som ingår i arbetet med metoden.

Efter grundutbildningen kan man vidareutbilda sig genom att gå Påbyggnadsutbildning Klass (2 dagar) och/eller Påbyggnadsutbildning Föräldrastöd (2 dagar). Därutöver erbjuder rePULSE alla som gått utbildningen handledning och återkommande uppdateringsdagar för påfyllning och information.

Som ett led i kvalitetssäkring av att metoden används på det sätt som det är tänkt genomförs kontinuerlig uppföljning av deltagarnas arbete och upplevelse.

Utbildningarna kan genomföras både digitalt, fysiskt och som Webbutbildning, både som öppna utbildningar och på uppdrag.

Utbredning

rePULSE anger att metoden har utbildade personer i 260 av Sveriges 290 kommuner. I de flesta av dessa används metoden bland annat inom socialtjänst och skola.

I Socialstyrelsens Öppna jämförelser 2024 har 51 kommuner angett att de använder rePULSE i den sociala barn och ungdomsvården, bland annat Trosa, Gotland, Göteborg och Örnsköldsvik.

Referenser

Repulse AB

Telefonsamtal representant för rePULSE AB. Augusti 2024.

Öppna jämförelser 2024 – Social barn- och ungdomsvård, Socialstyrelsen; 2024.

Mer om

Rapport ART/rePULSE Älvkarleby kommun. Slutrapport av projektet. 2009

rePULSE, Skövde kommun

Utvärdering av rePULSE i Grästorps kommun, Team Agera, Grästorps kommun, 2015.

Insatser i öppenvård för att förebygga ungdomars återfall i brott. En systematisk översikt och utvärdering av ekonomiska, sociala och etiska aspekter. SBU; 2020.

rePULSE, Metodguiden, Socialstyrelsen

Senast uppdaterad:
Publicerad: