Pax i skolan – exempel
Målgrupp
Alla skolbarn i årskurserna 1–3.
Syfte
Att skapa studiero och trygghet i klassrummet för samtliga elever, utifrån deras individuella behov. Att kortsiktigt bidra till att både elever och lärare får mer tid för undervisning och fokuserat arbete, och långsiktigt bidra till färre problem och en bra skolgång för fler barn.
Innehåll och genomförande
Det första steget i PAX är att läraren och eleverna tillsammans formulerar en gemensam vision för hur de vill vara mot varandra för att trivas i klassrummet och kunna fokusera på skolarbetet. Visionen blir ett ramverk för en kontinuerlig dialog mellan lärare och elever om hur alla tillsammans kan bidra till trygghet och studiero i olika arbetsmoment.
Pax innehåller tio verktyg, varav PAX-spelet är det mest centrala. PAX-spelet är ett lekfullt sätt att skapa tydliga och engagerande ramar för vanliga klassrumsaktiviteter. Eleverna formulerar tillsammans en utmaning de ska sträva efter i smågrupper, under en begränsad tid. Exempelvis kan eleverna kämpa för att “prata med låga röster” och “låta alla komma till tals” medan de löser uppgifter ihop på matematiklektionen. Alla grupper som klarat utmaningen någorlunda bra firar tillsammans.
Inledningsvis är tidsperioden för PAX-spelet endast 1–3 minuter för att alla grupper i klassen ska ha goda chanser att lyckas. Därefter utökar läraren tidsperioden gradvis utifrån hur klassen utvecklas. En klass som har arbetat med PAX en längre tid kan spela PAX-spelet under större delen av ett lektionspass, och på så sätt införliva spelet i lektionsstrukturen. PAX-spelet används under under vanliga klassrumsaktiviteter och kan efter hand – utifrån lärarens bedömning – utökas till att användas i många olika sammanhang under skoldagen.
PAX-spelet används vanligtvis 2–3 gånger per dag, så eleverna har många möjligheter att lyckas, och får på så vis många tillfällen att träna på de färdigheter som krävs för att klara av klassrumssituationen. Det ger också mängdträning i elevernas självregleringsförmåga.
Metodstöd, utbildning och licens
PAX har sitt ursprung i det internationella programmet PAX Good Behavior Game. Anpassningen till svenska förhållanden, som fick namnet Pax i skolan, slutfördes 2017. PAX i skolan förvaltas i Sverige av den ideella föreningen Vestigio.
För att en skola ska kunna arbeta med PAX krävs att en eller flera av skolans lärare har utbildats av en PAX-instruktör. Vestigio utbildar och handleder i sin tur elevhälsopersonal till att bli PAX-instruktörer. Utbildningen för att bli PAX-instruktör passar för skolpsykologer, specialpedagoger eller annan lämplig personal som har en handledande roll i skolans främjande uppdrag. Utbildningen består av 4 kursdagar, 2 dagars handledning samt genomförande av en kvantitativ utvärdering av sin egen implementering.
Därefter ska den utbildade PAX-instruktören utbilda lärare på skolan som ska använda metoden. Utbildningen för lärare tar två dagar och därefter handleds läraren av PAX-instruktören i klassrummet vid minst tre tillfällen (ofta 5-7 gånger). En stark uppmaning är att planera utbildningen så att lärarna hinner införa alla moment i PAX under en och samma termin.
Mer information om utbildningen till PAX-instruktör finns på webbplatsen för Pax i kolan.
Utbredning
Pax i skolan uppger att PAX-instruktörer finns i 49 kommuner, bland annat Helsingborg, Stockholm, Luleå och Gotland.
Referenser
Pax i skolan, Föreningen Vestigio
Ghaderi A, Johansson M, Enebrink P. Pilotstudie av PAX i skolan. En kulturanpassad version av PAX. Karolinska institutet; 2017
Mejlkontakt med Gustav Nilsson, Verksamhetsledare, Pax i skolan. September 2024.
Mer om
Holmdahl A, mfl. (2023). More than Just a Game: Teachers' Experiences of the PAX Good Behavior Game. European Journal of Psychology and Educational Research, 6(1), 55-68.
Kellam S, mfl (2011). The good behavior game and the future of prevention and treatment. Addiction science & clinical practice, 6(1), 73.