Din bror & din syster (DBDS) – exempel

Gruppträffar skapade för att stärka särskilt barn och unga genom praktisk färdighetsträning som utgår från kognitiv och dialektisk beteendeterapi.

Målgrupp

Barn och ungdomar i åldern 10 till 18 år, som antingen lever i socialt utsatta områden eller som riskerar att utveckla psykisk ohälsa.

Syfte

Att stärka och hjälpa deltagarna att förstå och hantera sina känslor och tankemönster.

Innehåll och genomförande

Din bror & din syster (DBDS) innebär praktisk färdighetsträning som utgår från kognitiv beteendeterapi (KBT) och dialektisk beteendeterapi (DBT). 

DBDS-programmet inleds med att deltagarna introduceras till grundläggande principer inom KBT och DBT, och hur dessa kan tillämpas i vardagen. Varje träff består av specifika övningar som syftar till att utveckla självmedvetenhet och förståelse för egna och andras beteendemönster. Rollspel används ofta för att simulera verkliga situationer där deltagarna kan öva på konflikthantering och effektiv kommunikation. Gruppdiskussioner efteråt tillåter deltagarna att reflektera över erfarenheterna, dela insikter och erbjuda återkoppling till varandra. Programmet tar även upp specifika strategier för att hantera stress, ångest och svåra känslor. En session kan inkludera övningar i mindfullness och känsloreglering, där deltagarna lär sig att förbli lugna och handlingskraftiga även under press.

I kontexten av socialt utsatta miljöer läggs extra vikt vid kulturell medvetenhet och respekt. Programmet kan inkludera övningar som fokuserar på att bygga broar över kulturella klyftor, samt att navigera i miljöer med skilda värderingar på ett sätt som främjar samförstånd och samhällstillhörighet.

Varje träff bygger på den föregående, så att deltagarna successivt bygger upp en verktygslåda av färdigheter. Genom detta upplägg ges deltagarna möjlighet att tillämpa sina nya kunskaper i praktiken, både under sessionerna och i sina dagliga liv.

Metodstöd, utbildning och licens

Metoden ägs av grundarna till programmet Driton Rama och Tyko Granberger. 

DBDS-programmet lärs ut genom utbildningen ”Certifierad Färdighetstränare i DBDS-programmet”.

Utbildningen omfattar hemstudier, praktisk samtalsledning i grupp under två dagar samt examination. Utbildningen genomförs av grundarna till DBDS-programmet.

Målgruppen för utbildningen är yrkesverksamma som i sitt arbete möter barn och ungdomar – detta inkluderar personal inom skolväsendet, socialtjänsten, fritidsverksamhet och andra relevanta sektorer. Deltagarna kan komma från såväl offentlig, ideell och privat sektor.

Utbildningen är på två dagar och utformad för att vara interaktiv och praktiknära. Som förberedelse ska deltagarna läsa och ta del av en manual. Under utbildningsdagarna är fokus på praktisk samtalsledning, där deltagarna får öva på att använda de metoder och tekniker som DBDS bygger på. Genom övningar, rollspel och gruppdiskussioner får deltagarna möjlighet att omsätta teoretisk kunskap till praktisk färdighet.
Utbildningen avslutas med en examination som säkerställer att deltagarna har förstått och kan tillämpa DBDS-metodiken korrekt.

Kostnaden för utbildningen inkluderar tillgång till utbildningsmaterial, handledning under de två dagarna, samt support inför examinationen.

För att understödja det fortsatta arbetet efter utbildning erbjuds stödmaterial, inklusive handledningar och digitala resurser.

Utbredning

DBDS-programmet har använts av flera svenska kommuner, till exempel Malmö, Älmhult, Haninge och Övertorneå. Dessutom har utbildningar genomförts i Norge.

Referenser

Lindgren, L. (2011) Utvärderingsrapport Din Bror – Kristianstad 2011, utvärderingsrapport, Kristianstad kommun.

Rama, D., & Granberger, T. (2024). MotsatsSmart: En metod för att främja elevers psykiska hälsa. Kristianstad.

Din bror, din syster

Mejlkontakt med Tyko Granberger, medgrundare till DBDS. Mars 2024.

Mer om

Charles, N. E., Floyd, P. N., Bulla, B. A., Barry, C. T., & Anestis, J. C. (2021). PAI-A Predictors of Treatment Response in a DBT-A-Informed Intervention for Adolescent Boys. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 43(4), 840–853.

Hastings, S. E., Swales, M. A., Hughes, J. C., Jones, K., & Hastings, R. P. (2022). Universal delivery of a dialectical behaviour therapy skills programme (DBT STEPS-A) for adolescents in a mainstream school: feasibility study. Discover Psychology, 2(1).

Mazza, J. J., Dexter-Mazza, E., Miller, A. L., Rathus, J. H., Murphy, H. E., & Linehan, M. M. (2016). DBT® skills in schools: Skills training for emotional problem solving for adolescents (DBT STEPS-A). Guilford Press.

Publicerad: