Utökade hembesöksprogram – kunskaps- och erfarenhetsutbyte, del 2 av 3

Webbinarium

Datum  8 maj - 2025
Tid  13:00 - 15:00
Under 2025 bjuder Socialstyrelsen in till tre digitala kunskaps- och erfarenhetsutbyten för dig som just nu jobbar med att planera, införa eller genomföra utökade hembesöksprogram i barnhälsovården. Varje del sker vid två olika tillfällen.

Utökade hembesöksprogram är en modell där barnhälsovården och socialtjänstens förebyggande verksamhet jobbar tillsammans för att stötta föräldrar i socioekonomiskt utsatta områden. Samverkan kan även ske med andra aktörer, som till exempel mödrahälsovården och tandvården. Syftet är att bidra till en god och jämlik hälsa hos barn från tidig barndom. Centralt är att två professioner tillsammans utför hembesöken.

För vem?

Mötesserien har ett brett anslag och riktar sig till yrkesverksamma som jobbar med hembesöksprogram i praktiken, men också till chefer, verksamhetsutvecklare och liknande roller, inom till exempel barnhälsovård, förebyggande socialtjänst, mödrahälsovård, tandvård eller öppna förskolan.

Därför bör du gå

Du som deltar får

  • grundläggande förståelse för syftet med utökade hembesöksprogram
  • kunskap och vägledning om hur du kan genomföra och utveckla arbetet med utökade hembesöksprogram
  • ta del av andras utmaningar och lösningar och se vad av det som kan passa den egna verksamheten
  • kontakter för fortsatt nätverkande.

Mötesserien är en del av Socialstyrelsens arbete med att stödja regioner och kommuner i barnhälsovårdens arbete med utökade hembesöksprogram. Innehållet bygger på en mix av presentationer och diskussion i mindre grupper.

Preliminärt upplägg 

Upplägget kommer att anpassas under mötesseriens gång. Observera att vi erbjuder två olika datum att välja mellan för varje del. Du hittar samtliga tillfällen i vårt kalendarium. 

Del 1 Hembesöksprogram i praktiken

  • Varför starta utökade hembesöksprogram?
  • Hur går det till rent praktiskt?
  • Hur kan innehållet i de olika besöken se ut?

Datum: 11 mars klockan 9–11 och 17 mars klockan 13–15.

Detta möte är del 2, så jobbar vi – fyra verksamheter berättar

Representanter för fyra områden som startat utökade hembesöksprogram med lite olika resurser och förutsättningar berättar om sina erfarenheter kring till exempel:

  • Hur skapar man ett arbetssätt där både BVC och socialtjänst får plats under hembesöket?
  • Hur går ett besök i vecka 34 till?
  • Vad betyder det besöket för barnmorskan och familjen?

Vi pratar även om frågor som:

  • Samlokalisering eller inte – hur påverkar det arbetet?
  • Hur hittar man snabba vägar in till andra aktörer om man inte är samlokaliserad?
  • Samverkan: Vad är framgångsrikt och nödvändigt från ett ledningsperspektiv?
  • Vad behöver enhets- och verksamhetschefer göra för att samverkan ska fungera?

Datum 8 maj 13–15 och 13 maj 9–11

Del 3 – Hembesöksprogram i ett bredare perspektiv

  • Uppföljning och utvärdering
  • Vad är viktigt när det gäller föräldraskapsstödjande insatser?

Datum 17 oktober klockan 9–11 och 23 oktober 13–15

Anmälan

Mötesserien sker på Teams. Ingen föranmälan krävs. Anslut gärna fem minuter innan start. Anslut till mötet, (länk kommer inom kort)

Observera att för att du ska kunna delta i gruppdiskussioner behöver du sitta vid en egen dator, inte delad dator.