Utökade hembesöksprogram – kunskaps- och erfarenhetsutbyte, del 1 av 3
Webbinarium
För vem?
Mötesserien har ett brett anslag och riktar sig till yrkesverksamma som jobbar med hembesöksprogram i praktiken, men också till chefer, verksamhetsutvecklare och liknande roller, inom till exempel barnhälsovård, förebyggande socialtjänst, mödrahälsovård, tandvård eller öppna förskolan.
Därför bör du gå
Du som deltar får:
- Grundläggande förståelse för syftet med utökade hembesöksprogram.
- Kunskap och vägledning om hur du kan genomföra och utveckla arbetet med utökade hembesöksprogram.
- Ta del av andras utmaningar och lösningar och se vad av det som kan passa den egna verksamheten.
- Kontakter för fortsatt nätverkande.
Mötesserien är en del av Socialstyrelsens arbete med att stödja regioner och kommuner i barnhälsovårdens arbete med utökade hembesöksprogram. Innehållet bygger på en mix av presentationer och diskussion i mindre grupper.
Preliminärt upplägg
Upplägget kommer att anpassas under mötesseriens gång. Observera att vi erbjuder två olika datum att välja mellan för varje del. Du hittar samtliga tillfällen i vårt kalendarium.
Del 1 Hembesöksprogram i praktiken
Varför starta utökade hembesöksprogram?
Hur går det till rent praktiskt?
Hur kan innehållet i de olika besöken se ut?
Datum: 11 mars klockan 9-11 och 17 mars klockan 13-15.
Del 2 Så jobbar vi – fyra verksamheter berättar
Representanter för fyra områden som startat utökade hembesöksprogram med lite olika resurser och förutsättningar berättar om sina erfarenheter.
Datum 8 maj 13-15 och 13 maj 9-11
Del 3 – Hembesöksprogram i ett bredare perspektiv
Uppföljning och utvärdering.
Vad är viktigt när det gäller föräldraskapsstödjande insatser?
Datum 17 oktober klockan 9-11 och 23 oktober 13-15
Anmälan
Mötesserien sker på Teams. Ingen föranmälan krävs. Anslut gärna fem minuter innan start. Anslut till mötet.
Observera att för att du ska kunna delta i gruppdiskussioner behöver du sitta vid en egen dator, inte delad dator.