Tva ungdomar sitter på skateboardrink och håller om varann

Kunskapen om socialtjänsten behöver öka

Publicerad:
Allmänheten har lägre förtroende för socialtjänsten än till exempel barnhälsovården och tandvården, visar en ny undersökning. Resultatet är inte förvånande, men ger kraft att fortsätta att bidra med kunskap och driva på utveckling.

En ny rapport från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys visar att förtroendet för socialtjänstens arbete med barn, unga och familjer är förhållandevis lågt hos allmänheten.

  • Många känner inte till det stöd som socialtjänsten kan erbjuda eller hur man tar kontakt.
  • Den bild som finns om socialtjänsten baseras på andrahandsuppgifter och präglas av försörjningsstöd (socialbidrag) och omhändertaganden av barn.
  • Desinformationskampanjen som riktats mot svensk socialtjänst de senaste åren har också utnyttjat okunskapen för att få fäste.

Rapportens slutsats är att det finns ett stort behov av information om socialtjänstens uppdrag, arbetssätt och resultat.

Myndigheten för vård och omsorgsanalys Rapport om befolkningens förtroende för socialtjänsten

Förtroende är en förutsättning för att hjälpa i tid

Socialtjänsten i kommunerna gör många viktiga insatser för människor, insatser som bygger på att det finns förtroende och samarbete. Det kan handla om att få en kontaktperson, att barn får hjälp till samtal eller att föräldrar går en kurs i föräldraskap.

Rapporten visar att de som har egen erfarenhet av socialtjänsten är positiva jämfört med de som inte haft det.

− Resultaten är inte överraskande, men ändå oroväckande. Vi vet genom vårt arbete att okunskap ökar risken att man tror på felaktigheter som sprids. Det leder i sin tur till att alla som behöver stöd inte får det, säger säger Linda Corsvall, kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen och fortsätter:

− Vi behöver fortsätta arbetet med att öka kunskapen om socialtjänstens uppdrag, samtidigt som vi fortsätter stödja långsiktigt förtroendeskapande arbete i kommunerna.

Socialstyrelsen stödjer utveckling och ökar kunskap

I den nya socialtjänstlagen som träder i kraft 2025 ställs större krav på att socialtjänstens stöd ska vara lätt att nå och finnas där människor befinner sig. Att arbeta nära lokalsamhället, involvera brukare och erbjuda anpassade insatser kan skapa en känsla av delaktighet och förtroende.

Socialstyrelsens roll är att se till att kunskap för arbetet finns. Nu har myndigheten också fått ett nytt regeringsuppdrag att öka allmänhetens kunskap om socialtjänsten.

− Vi har gjort mycket de senaste åren, men precis som kommunerna behöver vi ställa om och växla upp. Vi ska dra nytta av våra omfattande erfarenheter, fortsätta med det som fungerar bra, men också hitta nya sätt att utveckla verksamhetsnära stöd för kommunerna, säger Sabina Orstam, avdelningschef för kunskapsstyrning socialtjänst.

Det här gör Socialstyrelsen

Omvärldsbevakar och för dialog

Socialstyrelsen träffar löpande civilsamhällesorganisationer, trossamfund och kommuner för att lyssna in behov och öka kunskapen om socialtjänsten. Parallellt med det bevakar vi hur rykten och desinformation om socialtjänstens uppdrag sprids.

Ökar tillgången på information om socialtjänsten

Socialstyrelsen arbetar för att grundläggande information om svensk socialtjänst ska finnas tillgänglig för både barn och vuxna i hela landet, bland annat utifrån vanliga missförstånd. Informationen finns flera olika språk och i flera kanaler.

Driver på arbetet för nya och anpassade arbetssätt

Arbetet med barn och familjer i utsatthet behöver starta tidigt tillsammans med de verksamheter som möter barn och föräldrar. Bland annat gör Socialstyrelsen:

  • ett nytt hälsoprogram för barn och unga från 0−20 år, där de sociala perspektiven finns med och socialtjänsten kan hjälpa tidigt vid behov.
  • för de minsta barnen: utökade hembesöksprogram från mödravård, barnhälsovård och socialtjänst som är ett sätt att nå ut till fler, bygga förtroende och skapa en relation med familjer tidigt.
  • för 0−6 år: familjecentraler, där flera verksamheter är representerade på samma plats, vilket underlättar för den som vill ta kontakt med socialtjänsten.
  • för barn och unga 6−20 år: tidiga och samordnade insatser till barn, i samarbete mellan socialtjänst, skola och hälso- och sjukvård, till exempel skolsociala team.

Mer information om socialtjänsten

Koll på soc – för barn och unga

Om socialtjänsten – för vuxna