Hur kan vi få fler att göra en insats som familjehem?
I våras drog Socialstyrelsen igång en annonskampanj riktad till allmänheten om behovet av familjehem, jourhem, kontaktperson, kontaktfamilj, god man för ensamkommande barn och särskilt förordnad vårdnadshavare. Med hjälp av bioreklam och annonser på lokala nyhetssajter, i storstädernas lokaltrafik samt i sociala medier lyftes huvudbudskapet ”Gör en insats för barn och unga som inte kan bo hemma eller behöver stöd”.
– Vi vill lyfta frågorna till en samhällsnivå; att vi medborgare behöver hjälpas åt att göra en insats för de barn och unga runt omkring oss som behöver hjälp och stöd, säger Linda Corsvall, kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen.
Efter sommarsemestrarna har en andra kampanjperiod satts igång. Navet i kampanjen är webbplatsen Min insats där besökarna kan läsa mer om de olika uppdragen och få berättelser från andra som valt att göra en insats.
Samverkan med Sveriges kommuner
Kampanjen görs i samarbete med Sveriges kommuner, eftersom det är de som ansvarar för rekryteringen av familjehem och övriga uppdrag som ingår i kampanjen.
– Socialstyrelsen har stått för den övergripande, nationella kampanjen med fokus på att höja medvetandet hos allmänheten i stort, medan kommunerna har hakat på med lokala kampanjer utifrån sina särskilda behov och förutsättningar. Vi har tagit fram informationsmaterial som kommunerna kan ladda ner och använda sig av, säger Linda Corsvall.
Vid ett webbinarium i juni presenterade två kommuner hur de kompletterat Socialstyrelsens nationella kampanj med egna lokala informationsinsatser. På Gotland använde man det material som Socialstyrelsen tagit fram på digitala skärmar, affischer och i sociala medier. De skrev även ett pressmeddelande som resulterade i artiklar och inslag i de lokala medierna på Gotland.
– Vårt geografiska läge (Gotland) innebär särskilda utmaningar för att hitta lämpliga familjehem i närheten. Fastlandsplaceringar skapar svårigheter, logistik och resursfördelning, så vi är måna om att våra barn ska få stanna här på ön, säger Maria Forsberg, familjehemssekreterare i Region Gotland.
I en stor stad som Göteborg pågår ett omfattande arbete för att rekrytera familjehem och andra uppdragstagare inom den sociala barn- och ungdomsvården. Återkommande aktiviteter är allt från betald annonsering i sociala medier och informationstavlor i staden till närvaro på lokala evenemang och egna värdeskapande aktiviteter.
– Varje månad har vi två informationsmöten för nyfikna intressenter, ett digitalt och ett på plats. Vi har ett välfungerande utbildningssystem, där uppdragstagare utöver grundutbildningen erbjuds fördjupningsutbildningar och föreläsningar. Vi har tagit fram en kompetenstrappa där familjehemmen har sin egen utbildningsprofil. Som kommun är vi starkast när vi samarbetar och alla enheter i staden hjälps åt. Att rekrytera handlar in bara om att få nya uppdragstagare utan även att bibehålla och ta hand om de vi redan har, berättar Maria Bolinder och Sandra Larsson, rekryteringsansvarig respektive kommunikatör, Göteborgs stad.
Socialstyrelsens kampanj pågår även under 2025.
Mer information
- Läs mer om vilka insatser du kan göra inom den sociala barn- och ungdomsvården
- Arbetar du med rekrytering av familjehem m.m. på en kommun eller i en region? Mejla mininsats@socialstyrelsen.se om du vill prenumerera på vårt särskilda nyhetsbrev eller har frågor om kampanjen.