Funktionsnedsättning på lätt svenska
Behöver du stöd och hjälp i vardagen för att du har en funktionsnedsättning? Då kan du få hjälp av socialtjänsten.
Stödet ska göra det lättare för dig
att leva självständigt
och vara delaktig i samhället.
Om du behöver stöd kan du kontakta socialtjänsten.
Socialtjänstens uppdrag
Socialtjänsten finns i varje kommun.
Deras mål är att alla i kommunen ska ha
- en trygg ekonomi
- stöd när de behöver det
- lika möjligheter i livet
- möjlighet att delta i samhället.
Socialtjänstens kan också ge stöd
till dig med funktionsnedsättning.
Vilket stöd kan du få?
Socialtjänsten kan ge olika typer av stöd.
Vilket stöd du kan få beror på
vad du behöver hjälp med.
Du kan få hjälp i hemmet och vardagen.
Du kan också få hjälp utanför hemmet
eller boende med stöd.
Exempel på stöd:
Boendestöd och hemtjänst
Stöd i hemmet eller ute i samhället.
Ledsagning
Stöd att delta i fritidsaktiviteter eller kulturliv.
Sysselsättning eller dagverksamhet
Aktiviteter som ger struktur och gemenskap i vardagen.
Aktivitetshus eller träffpunkter
Platser där du kan träffa andra
med funktionsnedsättning
och vara med på aktiviteter.
Vilka aktiviteter som finns
beror på vilken kommun du bor i.
Bostad med mer stöd
Om du behöver mer stöd kan du söka en bostad
där det finns personal
som hjälper dig med det du behöver.
Stöd till dig som anhörig
Hjälper eller vårdar du någon nära dig?
Till exempel någon i din familj, en vän eller partner.
Då kan du få stöd som anhörig.
Du kan till exempel få
- prata med någon
- hjälp ta hand om personen
så att du får en paus - praktiskt stöd i vardagen.
Annat stöd från kommunen
Kommunen kan även ge stöd enligt LSS.
LSS betyder Lagen om stöd och service
till vissa funktionshindrade.
Den lagen gäller bara vissa grupper.
Kommunen kan också hjälpa till med till exempel
- att anpassa ditt hem efter dina behov
- råd om hur du hanterar skulder
och får bättre koll på din ekonomi.
Kontakta socialtjänsten i din kommun
Behöver du stöd i vardagen?
Kontakta socialtjänsten.
De kan berätta vilket stöd som finns där du bor.
Du hittar kontaktuppgifter
på din kommuns webbplats.