Säkra stödet till barn som anhöriga
Här beskriver vi vad det kan innebära att beakta barns behov av information, råd och stöd och vad det kan betyda i praktiken.
”Det var ingen som frågade mig hur det var när mamma blev sjuk. De kanske trodde att jag inte förstod någonting. Men jag var ju den som hade sett mest."
Citat från barn som varit anhörig
"När pappa fick sin diagnos sa personalen: "Nu får du ta hand om pappa, som han har tagit hand om dig i alla år.” Ingen vuxen förstod att det var jag som hade tagit hand om mig och mina syskon länge."
Citat från barn som varit anhörig
Tre olika delar du kan följa
Det finns tre olika delar du kan följa för att säkra barns behov av information, råd och stöd:
Utveckla stödet till barn som anhöriga på din arbetsplats
Det finns riktlinjer och styrdokument i varje region som beskriver hur verksamheterna arbetar för att säkra stödet till barn som är anhöriga. Många verksamheter har redan tagit fram och anpassat eget stöd. Ta reda på vilka möjligheter som finns och vilket arbete som pågår i din eller annan region Kan ni hjälpas åt att utveckla arbetet i din verksamhet?
Sammanställning över regionernas arbete med barn som anhöriga, Nationellt kunskapscentrum (Nka)
Strukturerade arbetssätt och metoder
I möte med barn som anhöriga kan det underlätta och göra arbetet enhetligt genom att man arbetar utifrån ett strukturerat arbetssätt eller särskild metod.
Metoder och verktyg för stöd i arbetet med barn som anhöriga, Nka
Inventera befintliga stödverksamheter
Barnets hemkommun kan också erbjuda stöd till barn som anhöriga och deras föräldrar. Det kan handla om att på olika sätt stärka föräldraförmågan, vägleda föräldrar till stöd för egen del eller ge avlastning i form av praktiskt stöd. Kommunens anhörigstödjare kan ge information om hur stödet är utformat i barnets hemkommun.
Civilsamhällesorganisationer kan erbjuda olika former av stöd både till barn, unga och familjer. Det kan handla om digitala forum, matchning med andra ungdomar i samma situation, samtalsgrupper och lägervistelser.