Att leda hemtjänst för god kvalitet och nöjda medarbetare

Digitalt erfarenhetsutbyte

Pris  Kostnadsfritt
Datum  18 sep - 2024
Tid  13:00 - 14:15
I hela landet har hemtjänstens enhetschefer liknande utmaningar. Situationer som snabbt ska lösas gör det svårt att hinna med det långsiktiga. De äldre ska ha inflytande och känna sig trygga, medarbetarna trivas och utvecklas. Hur gör andra chefer, och vilket stöd finns i forskningen?

Anmälan

Ingen föranmälan, men anslut senast klockan 12.55 så vi kan dra igång på utsatt tid.
 
Anslut till erfarenhetsutbyte Att leda hemtjänst för god kvalitet och nöjda medarbetare

Var?

Digitalt via Teams.

För vem

Enhetschefer i hemtjänsten.

Därför ska du gå

Under en dryg timme möter du andra med samma utmaningar och får:

  • höra andra enhetschefer berätta om hur de arbetar för nöjda brukare och personal som trivs
  • diskutera lösningar och arbetssätt med andra enhetschefer
  • ta del av aktuell kunskap baserad på forskning.

Program 

(Första delen spelas in och går att se i efterhand)
 
13.00: Välkommen
Inledning med tips på aktuella aktiviteter från Socialstyrelsens nationella kompetenscentrum för äldreomsorg.
 
13.05: Att vara chef i hemtjänsten – ett viktigt och svårt uppdrag  
Anna Brooks, utredare på Socialstyrelsen.
 
13.25: Mer inflytande för medarbetarna och mindre kontroll – tryggare brukare och mindre stress
Hör Jens Jonsson, enhetschef i Mörbylånga kommun, berätta om deras arbete enligt Mörbylångamodellen.
 
13.35 Samarbete och delaktighet för ökad trivsel
Hör Tuulikki Krekola, enhetschef i Nykvarn, berätta om deras utvecklingsarbete för nöjda medarbetare och brukare.
 
(Inspelningen slutar)
 
13.50: Uppdelning i mindre grupper
Samtal om trygghet, kvalitet och inflytande från medarbetare.
 
14.15: Avslutning

Se i efterhand?

Första delen som är mer i form av föredrag går att se i efterhand på denna sida några dagar efter erfarenhetsutbytet. Andra delen sker i mindre grupper och spelas inte in.

Anmälan

Ingen föranmälan, men anslut senast klockan 12.55 så vi kan dra igång på utsatt tid.
 
Anslut till erfarenhetsutbyte Att leda hemtjänst för god kvalitet och nöjda medarbetare

Frågor?

Nationellt-Kompetenscentrum-Aldreomsorg@socialstyrelsen.se
 
Vi ser fram emot detta tillfälle! Ställ gärna frågor och ge medskick till oss inför vårt fortsatta arbete med att främja en kunskapsbaserad äldreomsorg.

Läs mer

Vad gör Socialstyrelsens nationella kompetenscentrum för äldreomsorg?