Uppföljning och dialog om hälso- och sjukvårdens tillgänglighet
Syftet med uppdraget är att
- utveckla en utökad statlig uppföljning på tillgänglighetsområdet och därigenom stärka förutsättningarna för att alla patienter ska få vård i rimlig tid
- genom en utökad statlig uppföljning stimulera lärande och drivkrafter till förändring i regionerna
- bistå regeringen med underlag i genomförandet av de hälso- och sjukvårdspolitiska målen avseende tillgänglighet.
Uppföljning och nästa steg inom tillgänglighetsuppdraget
I de dialoger vi genomfört med regioner, experter och myndighetens utredare, har några tydliga förbättringsområden identifierats och vissa tydliga önskemål har lyfts fram. Dialogerna för hösten 2024 kommer därför att koncentreras till färre antal diskussionsområden. Under våren kompletterar vi med gemensamma frivilliga temaseminarier.
Temaseminarier våren 2024
Under temaseminarierna återkopplar vi resultaten från dialogerna 2023 för att bidra till regionerna strategiska tillgänglighetsarbete framöver. Vid seminarierna får du
- ta del av Socialstyrelsens arbeten på aktuella områden
- utbyta erfarenheter mellan varandra
- ta del av lärande exempel från en eller flera regioner
- ställa frågor till Socialstyrelsen inom specifika områden.
Seminarierna är digitala och pågår cirka tre timmar. Varje seminarium avslutas med en diskussion i helgrupp eller mindre grupper.
Temaområden våren 2024
Kompetensförsörjningens påverkan på tillgänglighet – 8 mars
Vård som inte bör göras och "kloka kliniska val" – 20 mars
Metodstöd för produktion och kapacitetsstyrning – 10 april
Vårdplatser – 4 juni
Styrning, ledning och förändringsarbete för att öka tillgänligheten i hälso- och sjukvården – 13 juni
Lärdomar och resultat från dialogerna
Socialstyrelsen har haft dialoger med samtliga 21 regioner om det strategiska tillgänglighetsarbetet. Det har gett oss ett antal systemövergripande lärdomar och förbättringsområden som myndigheten kommer ta med sig i sitt fortsatta arbete.
Följande nyckelområden är ett urval av dessa lärdomar och förbättringsområden.
Inrätta en vårdgarantienhet
För att hålla väntetiderna så korta som möjligt har flera regioner inrättat eller planerar att inrätta en vårdgarantienhet eller motsvarande för att erbjuda vård inom garantins gränser och hålla väntelistorna aktuella.
Arbeta med digitala lösningar
Regionerna har ofta arbetat med digitala lösningar för att öka tillgängligheten till vården.
Produktions- och kapacitetsstyrning
Produktions- och kapacitetsstyrning har varit ett genomgående diskussionsämne vid dialogerna och regionerna har kommit olika långt i arbetet. En del arbetar med verktyget i vissa verksamheter på försök, medan andra infört arbetssätt bredare.
Kartlägga sina patientflöden
Att kartlägga sina patientflöden och att kunna använda olika kompetenser vid olika skeden i vårdkedja har varit ett återkommande ämne vid dialogerna. Att till exempel identifiera sköra äldre har visat sig viktigt i syfte att fånga upp de patienter som är mest vårdtunga.
Samverkan mellan regionen och kommunerna
Samverkan är ett tema som återkommer under dialogerna. Kommunerna är avgörande partners för regionerna, bland annat när det gäller omhändertagande av utskrivningsklara patienter.
Kompetensförsörjning
Utmaningar i kompetensförsörjningen påverkar tillgängligheten och är direkt relaterad till den ansträngda vårdplatssituationen i många regioner.